'Nederlanders maken minder gebruik van adblockers'

Het gebruik van adblockers onder Nederlanders is de afgelopen maanden gedaald. Consumenten zouden de advertentieinkomsten van websites niet willen ontnemen. 

Dat concludeert brancheorganisatie IAB Nederland atlhans samen met NDP Nieuwsmedia en de Magazine Media Associatie (MMA) in een onderzoek (pdf).

38 procent van de ondervraagden zegt specifieke websites op een zogenoemde whitelist te willen zetten om haar inkomsten niet te ontnemen. Als een site op een whitelist wordt gezet, negeert de adblocker die website en worden advertenties dus wel getoond. 

In eerdere onderzoeken lag dat percentage nog op 22 procent. De stijging zou vooral te danken zijn aan een bewustwordingscampagne over advertenties en advertentieinkomsten. 

47 procent van de respondenten zegt al tenminste één website op een 'whitelist' te hebben gezet, waardoor de advertenties op die site niet meer worden geblokkeerd door de adblocker.

Volgens het onderzoek zijn vooral NU.nl, Tweakers, Youtube, de sites van RTL Nieuws, de Telegraaf en het AD op whitelists gezet.

Onopvallend

Om in aanmerking te komen voor een whitelist, vindt 65 procent van de consumenten dat advertenties weggeklikt moeten kunnen worden. 59 procent van hen wil dat advertenties minder opvallend moeten zijn (59 procent) of stil (45 procent) moeten zijn. 

Een meerderheid van 79 procent staat niet negatief over het blokkeren van gebruikers die adblockers gebruiken.

Lees meer over:
Tip de redactie