Microsoft zet flink in op chatbots

Microsoft zet fors in op bots, stukjes software die mensen in onder meer chats automatisch kunnen helpen en beantwoorden.

Dat zegt het bedrijf tijdens de opening van zijn ontwikkelaarsconferentie Build.

Ten eerste breidt Microsoft zijn eigen apps uit met bots, door de implementatie van Cortana. Gebruikers kunnen dan binnen Skype aan Cortana vragen iets te kopen of in te plannen, door het in typen.

Daarbij is Cortana het doorgeefluik naar bots van derden. Zo kan Cortana populaire taal leren, en vertalen naar simpele input. Zo hoeven gebruikers niet in duidelijke opdrachten te spreken of schrijven, en wordt bijvoorbeeld hun pizzabestelling toch goed ontvangen.

Botplatform

Die chatbots van derden kunnen worden ontwikkeld met het Microsoft Bot Framework. Daarmee kan iedereen zijn eigen bot ontwikkelen, met specifieke eigen doelen.

Microsoft demonstreerde dat door een chatbot voor een pizzarestautant te maken. Wanneer een bot wordt ontwikkeld in het Bot Framework, worden functies zoals het herkennen van afbeeldingen en natuurlijke taal automatisch toegevoegd.

Zo zouden gebruikers makkelijk en snel bots moeten kunnen bouwen die goed werken, en makkelijk in apps voor Windows te gebruiken is.

“We moeten het makkelijk maken voor mensen om dingen gedaan te krijgen, in plaats van dat je je twintig apps moet herinneren om iets te doen”, zei Microsoft-directeur Satya Nadella woensdag tegen Bloomberg Businessweek.

Relevant

Bots zouden een manier zijn om Microsoft weer relevant te maken op de smartphonemarkt, waar het bedrijf met zijn eigen besturingssysteem Windows Phone weinig grip op kreeg.

De Microsoft-bots vinden hun inspiratie deels in de Chinese chat-app WeChat, die het ook mogelijk maakt om producten te bestellen en verschillende diensten te gebruiken. Veel Chinese bedrijven laten bots transacties afhandelen op WeChat, bijvoorbeeld bij het bestellen van tickets voor bioscoopvoorstellingen.

Twitterbot-debacle

Vorige week lanceerde Microsoft op Twitter zijn eigen chatbot Tay, die was geprogrammeerd om gesprekken aan te gaan met andere Twitter-gebruikers. Al snel kwamen gebruikers erachter hoe ze Tay racistische uitspraken konden laten doen, waarna Microsoft besloot om de bot tijdelijk offline te halen voor herzieningen.

Eerder op woensdag verscheen Tay weer kort online, maar de bot leek nog last te hebben van bugs, waardoor ze terechtkwam in een cirkelconversatie met zichzelf. De tweets van Tay zijn nu helemaal onzichtbaar gemaakt.

Lees meer over:
Tip de redactie