Interview: Worstelend Twitter viert tiende verjaardag

Twitter bestaat precies tien jaar. Het bedrijf heeft wel eens betere jaren gehad: Twitter is minder in trek bij Nederlandse jongeren, vorig jaar vertrok de CEO en op de beurs zit het ook in een dal. NU.nl spreekt met Marc de Vries, de manager van Twitter Benelux: "Het waren roerige jaren."

De afgelopen twee jaar waren niet de beste jaren voor Twitter: een nieuwe CEO, ontslagrondes. Op de beurs gaat het ook niet fantastisch.

"Het waren twee roerige jaren, maar eigenlijk gaat het wel goed. We hebben dagelijks miljoenen mensen op ons platform, sinds vier jaar groeit ook de commerciële kant van ons bedrijf enorm."

"Dit is ook een bedrijf dat vier jaar geleden tweeduizend man had, wat naar de beurs gegaan is, waar in twee, drie jaar tijd nog tweeduizend man bijgekomen is."

Sinds vorig jaar heeft de oprichter van Twitter, Jack Dorsey, weer de leiding. Wat is er veranderd toen hij terugkwam?

"Er staat weer een oprichter van het bedrijf aan het roer. En dat is op de een of andere manier wel fijn, want hij heeft het product bedacht. Daarmee is hij misschien wel het geweten van het bedrijf."

“Toen Dorsey weer terug kwam, bracht hij focus terug.”
Marc de Vries, Twitter

"Toen Dorsey weer terug kwam, bracht hij focus terug. We hadden tweeduizend developers die bezig waren met heel veel projecten. Dorsey heeft de tien projecten uitgepikt die nu belangrijk zijn."

"Daarbij moet ik wel opmerken dat Dick Costolo (de vorige CEO, red.) ook al bij de eerste vijftig medewerkers zat van dit bedrijf. Hij was niet de bedenker van Twitter, maar hij heeft Twitter wel van vijftig medewerkers naar vierduizend man gebracht en het bedrijf naar de beurs gebracht."

Wilde Twitter eigenlijk te veel doen?

"Misschien had Twitter minder focus dan nu. Twee jaar geleden was de vraag nog hoe we Twitter drastisch gingen veranderen. De impact en de rol van Twitter zitten nu eigenlijk wel goed. We gaan morgen niet totaal iets anders doen. We gaan verfijnen wat we nu hebben."

Jullie naamsbekendheid zit inderdaad wel goed, maar geld verdienen lukt nog niet helemaal. Het afgelopen kwartaal maakten jullie 90 miljoen dollar verlies.

"Ja, technisch gezien. Maar een paar jaar geleden maakten we nog nagenoeg geen omzet. Vier jaar geleden hadden we 200 miljoen omzet, twee jaar geleden is dat gegroeid naar 1,4 miljard, vorig jaar 2,2 miljard."

"Onderaan de streep staat inderdaad een negatief getal, maar trek de streep door en je kunt uitrekenen wanneer dat positief wordt."

Onlangs kwam er een rapport uit waaruit bleek dat Nederlandse jongeren massaal weglopen bij Twitter. Jullie noemen het zelf een verschuiving van jongeren naar ouderen. Waarom is het zo lastig om jongeren vast te houden?

"Toen ik nog werkte bij Hyves, lang geleden, was er heel lang geen concurrentie. Facebook was er nog niet. Vervolgens werd Twitter groter, en gingen veel jongeren daarheen."

"Als je nu, vier, vijf jaar later kijkt, zijn er zoveel diensten bij gekomen die ook voor jongeren interessant zijn. Jongeren switchen erg snel, ze blijven niet erg vast zitten op een platform. Komt er weer een app bij, dan gaan ze daarheen. En we weten nu nog niet hoe lang al die jongeren nog op Snapchat blijven zitten."

Twitter heeft 320 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat aantal groeit sinds het vorige kwartaal niet meer.

"Twitter was ooit een ommuurde groep van actieve gebruikers. Daar willen we vanaf stappen, omdat dat geen recht doet aan wat het is. Je moet Twitter eigenlijk vergelijken met YouTube, waarbij je niet hoeft in te loggen, maar wel heel veel video's consumeert."

"Er zijn heel veel mensen die Twitter wel gebruiken, maar geen account aanmaken. Als je die meerekent, dan hebben we nu 820 miljoen gebruikers, waarvan er 320 miljoen zijn ingelogd."

“ Je moet Twitter eigenlijk vergelijken met Youtube”
Marc de Vries, Twitter

Jullie worden meer een zender dan een interactief platform?

"Ik denk dat we dat al lang zijn. Een van de uitdagingen die wij hebben is om alle inhoud op Twitter voor jou zo relevant mogelijk te maken. Dat doen we door steeds beter accounts aan te raden, interessante tweets op een goede manier naar gebruikers toe te brengen."

Als we Twitter vergelijken met tien jaar geleden, waar staan jullie dan nu?

"Het hele internet is veranderd. Zoals het hele internet van tekst naar plaatjes naar video gegaan is, zie je dat ook op Twitter terug. Tijdens de Olympische Spelen in 2012 in Londen hadden we niet eens foto's op Twitter, nu zie je dat een tweet foto's of een videoreclame kan bevatten, of dat er allerlei interacties mogelijk zijn."

Is de rol die Twitter heeft daarmee ook anders geworden?

"Ja. We zijn begonnen als 'microblog'. Een tweet was ooit een soort statusupdate; het heen en weer sturen van 'ik ben nu even dit aan het doen'."

"Dat is natuurlijk nu niet meer de rol van Twitter. Je ziet het af en toe nog wel, maar nu is Twitter vooral een hele brede bron van updates van over de hele wereld."

Lees meer over:
Tip de redactie