Google-computer wint met 4-1 van Koreaanse Go-kampioen

AlphaGo, het slimme algoritme van Google-dochter DeepMind dat het bordspel Go kan spelen, heeft dinsdag opnieuw een wedstrijd van de Zuid-Koreaanse kampioen Lee Se-dol gewonnen.

De reeks van vijf potjes is uiteindelijk afgesloten met 4-1 in het voordeel van de zelflerende computer.

Voor het begin van de reeks zei Lee nog te verwachten dat hij zou winnen. Al snel bleek echter dat de Google-computer een stuk creatiever was dan werd verwacht. Lee paste zijn doel aan en zei dat hij minstens één wedstrijd wilde winnen.

Dat lukte hem op zondag, in een pot van 4 uur en 44 minuten. 

Video: Zelflerende computer wint van Lee Se-dol in bordspel Go 

Google-computer wint van Koreaanse Go-kampioen

Algoritme

Ook dinsdag leek Lee in het voordeel te zijn. Demis Hassabis, directeur van DeepMind, schrijft op Twitter dat AlphaGo vroeg in het spel een grote fout maakte.

Uiteindelijk wist het computerprogramma zich echter te herpakken, wat volgens Hassabis leidde tot "een van de geweldigste wedstrijden ooit".

AlphaGo speelt op basis van een zelflerend algoritme dat alle mogelijkheden binnen de wedstrijd analyseert. Omdat Go veel ingewikkelder is dan bijvoorbeeld het schaakspel was dit lange tijd erg lastig voor computers. Door het gebruik van een 'neuraal netwerk', een nieuw soort zelflerend computersysteem, zijn echter snel grote stappen gezet.

Dezelfde technologie wordt door DeepMind en andere bedrijven onder meer ingezet om afbeeldingen te herkennen.

Lees meer over:
Tip de redactie