'Napster-oprichter werkt aan dienst om bioscoopfilms thuis te kijken'

Napster-oprichter Sean Parker werkt aan een nieuwe dienst die het mogelijk zou maken om films thuis te kijken, terwijl ze nog in de bioscoop te zien zijn.

Met zijn nieuwe bedrijf Screening Room maakt hij een ronde langs de belangrijkste filmstudio's van Hollywood om rechten vast te leggen, melden meerdere bronnen tegen Variety.

Om de films van Screening Room te bekijken zou een speciale settopbox moeten worden gekocht voor 150 dollar (137 euro). Die zou dusdanig goed zijn beveiligd dat films niet verder kunnen worden verspreid via het internet.

Om een film te bekijken zouden consumenten 50 dollar per keer moeten betalen. Van dat bedrag zou een groot deel gaan naar de bioscoopketens die de film laten zien en naar de distributeur van de film.

Bij de prijs van 50 dollar zouden bovendien standaard twee bioscoopkaartjes voor dezelfde film worden inbegrepen, zodat klanten van Screening Room ook nog naar de bioscoop gaan.

Deals

Het bedrijf van Parker, die ook een vroege investeerder in Facebook was, zou bijna een deal met de grote Amerikaanse bioscoopketen AMC rond hebben. Ook verschillende filmstudio's zouden geïnteresseerd zijn.

Het is ongebruikelijk dat films al tijdens hun verschijning in de bioscopen ook thuis te zien zijn. Filmmakers en distributeurs zijn daar vaak juist op tegen, omdat films in de bioscoop doorgaans het meeste geld opleveren.

Bovendien weigeren sommige bioscopen om films te laten zien als ze tegelijk ook al thuis te zien zijn. Daarom zijn recente films van streamingplatformen Netflix en Amazon nauwelijks in de bioscoop te zien geweest.

Over internationale plannen van Screening Room is nog niets bekend, maar hoogstwaarschijnlijk wil het bedrijf zijn technologie in eerste instantie alleen in de VS uitrollen.

Lees meer over:
Tip de redactie