Duitse sites mogen niet zomaar like-knop tonen

Duitse bedrijven mogen niet zomaar een like-knop op hun website zetten. Voor het gebruik van zo'n Facebook-knop moeten gebruikers worden geïnformeerd en moet om toestemming worden gevraagd.

Dat heeft een rechtbank in Düsseldorf woensdag besloten, meldt de lokale consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen (VBZNW).

De organisatie had bij verschillende websites met like-knoppen geklaagd vanwege privacyzorgen. Via de like-knop kan Facebook de surfgeschiedenis van bezoekers bijhouden, ook als zij geen ingelogde Facebook-gebruiker zijn.

In een zaak tussen VBZNW en de winkelketen Peek & Cloppenburg besloot de rechtbank dat sites de like-knop niet zomaar mogen gebruiken. Eerst moeten zij worden geïnformeerd, bijvoorbeeld met een soort cookiemelding.

De uitspraak is nog niet definitief en kan nog worden aangevochten in een hogere rechtbank. In een reactie zegt Facebook dat de uitspraak slechts geldt voor één website, en dat de like-knop een "geaccepteerd legaal en belangrijk onderdeel van het internet" blijft. "Deze uitspraak verandert daar niets aan."

In verschillende landen is Facebook al op de vingers getikt voor het volgen van niet-ingelogde gebruikers. In België tekende Facebook beroep aan tegen die uitspraak door zijn beklag te doen over het gebruik van Engelse woorden als 'cookie' en 'browser' in het vonnis van de rechtbank.

Lees meer over:
Tip de redactie