NS stuurde duizenden bankgegevens per ongeluk op aan klanten

De NS heeft bankgegevens van vijfduizend klanten per ongeluk naar drie andere klanten gestuurd. Dat gebeurde begin deze maand, maakte het spoorbedrijf vrijdag bekend. De oorzaak was een menselijke fout.

De drie klanten ontvingen een e-mail met in de bijlage betalingsverzoeken van ongeveer 5000 klanten. Daarin stonden de namen, adressen en bankrekeningnummers van die klanten.

De NS heeft alle betrokken klanten een excuusbrief gestuurd. Ook met de drie ontvangers werd contact opgenomen met het verzoek de ontvangen informatie weg te gooien.

Volgens de NS is het ''erg onwaarschijnlijk dat de betrokken klanten nadelige gevolgen zullen ondervinden'' van de fout. Het bedrijf heeft de fout gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Sinds 1 januari is in Nederland een meldplicht datalekken van kracht. Bedrijven die persoonsgegevens kwijtraken moeten dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens melden. In de meest ernstige gevallen moeten ook alle betrokken personen zelf worden geïnformeerd.

Lees meer over: