Tweede Kamer stemt voor verplichte compensatie bij telecomstoring

Telecomproviders die meer dan twaalf uur lang kampen met een storing, moeten verplicht compensatie gaan bieden aan hun klanten.

De Tweede Kamer heeft ingestemd met een wijziging van de Telecommunicatiewet die deze verplichting bevat.

In 2013 maakte minister Henk Kamp (Economische Zaken) voor het eerst bekend over te willen gaan tot een wettelijke compensatieregeling. Dat volgde onder meer op een dagenlange storing van Vodafone in 2012, die werd veroorzaakt door een brand in een netwerkcentrale.

Onder de nieuwe regeling krijgen klanten bij een storing van tussen de 12 en 24 uur een vergoeding die gelijkstaat aan één dag abonnementsgeld. Bij elke dag extra die een storing duurt, stijgt de compensatie met een extra dag abonnementsgeld.

Het kabinet schat in dat de regeling jaarlijks zo'n 2,8 miljoen euro aan compensatiekosten voor providers zal opleveren. De verwachting is dat storingen van meer dan twaalf uur zo'n veertien keer per jaar voorkomen en honderdduizend klanten gemiddeld 2 euro aan compensatie zullen opleveren.

De Kamer stemde ook voor een amendement dat ervoor zorgt dat compensatie ook wordt uitgekeerd bij storingen die zijn veroorzaakt door aardbevingen. Een eerdere uitzondering werd op initiatief van CDA-Kamerlid Agnes Mulder uit de wet gehaald.

Lees meer over:
Tip de redactie