Advertentiebedrijf ontloopt privacydwangsom door verhuizing

Het Nederlandse advertentiebedrijf Yieldr, dat door het College bescherming persoonsgegevens (CBP) op de vingers werd getikt vanwege privacyschending, ontloopt een dwangsom voor zijn overtredingen.

Het bedrijf heeft de verantwoordelijkheid voor het verwerken van persoonsgegevens ondergebracht in het Verenigd Koninkrijk en valt daardoor niet meer onder de Nederlandse regels. Dat meldt de Autoriteit Persoonsgegevens, zoals het CBP sinds 1 januari heet, dinsdag op zijn site.

De privacywaakhond heeft zijn Britse evenknie geïnformeerd over de zaak, maar die zegt geen problemen te hebben met de werkwijze van Yieldr, dat eerder door het leven ging als YD Display Advertising. 

In 2014 oordeelde de Nederlandse toezichthouder al dat het advertentiebedrijf trackingcookies plaatste zonder dat internetgebruikers daar ondubbelzinnig toestemming voor gaven. In het Verenigd Koninkrijk is zulke toestemming voor het plaatsen van cookies niet nodig.

Dwangsom

Het CBP legde Yieldr op 17 april een last onder dwangsom op voor het overtreden van de Nederlandse cookiewet, na een onderzoek en een hoorzitting. De dwangsom bedroeg 25.000 euro per week tot een maximum van 500.000 euro. Door de verhuizing komt de dwangsom te vervallen.

Directeur Mendel Senf van Yieldr zegt tegen NU.nl dat zijn bedrijf mede naar het Verenigd Koninkrijk is verhuisd vanwege de Nederlandse privacyregels, maar ook om de groei van het advertentiebedrijf in het buitenland te stimuleren.

Hij zegt te "verwelkomen" dat de Nederlandse toezichthouder concludeert dat de Wet bescherming persoonsgegevens in de nieuwe constructie niet wordt overtreden. 

Verlaten

Senf laakt de manier waarop de Autoriteit Persoonsgegevens de Europese regels volgens hem te streng uitlegt. "Als dit de manier is waarop zij communiceren, zullen vele innovatieve bedrijven denken: 'Wij hebben hier geen zin in, misschien moeten wij het land maar verlaten.'"

De Autoriteit Persoonsgegevens merkt op dat vanaf 2018 in de hele Europese Unie dezelfde databeschermingsregels in werking moeten treden. Dan zou de verhuizing van het advertentiebedrijf geen verschil meer moeten maken.

Tip de redactie