Steeds meer meldingen van valse e-mails bij Fraudehelpdesk

Steeds meer mensen maken melding van valse e-mails waarmee cybercriminelen persoons- en bankgegevens proberen te stelen. In 2015 hebben 123.000 mensen aangeklopt bij het meldpunt Fraudehelpdesk.nl, het jaar ervoor waren dat er 105.000.

De Telegraaf schrijft donderdag over een explosieve groei van het aantal meldingen. Vooral de laatste maanden komen er meer meldingen binnen, zei een woordvoerder tegen de krant.

In december hebben 17.000 mensen laten weten valse e-mails te hebben gehad. Naar verwachting komen er in januari 20.000 meldingen binnen.

Privégegevens

Cybercriminelen proberen mensen te overtuigen hun privégegevens door te geven. Vaak gebeurt dat via een website die lijkt op het origineel, zodat de gebruiker wordt verward en misleid.

Waar criminelen vroeger e-mails verstuurden met daarin slecht Nederlands taalgebruik, zijn de nieuwste e-mails een stuk netter en vaak niet van het echt te onderscheiden.

Overheidsinstanties als het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) en de Belastingdienst waarschuwen voor de e-mails.

Ook banken roepen klanten op voorzichtig te zijn en waarschuwen voor nepmails. Gebruikers van internetbankieren zijn een bekende prooi.

Lees meer over:
Tip de redactie