Spotify vond muziek ontdekken op eigen dienst lange tijd te moeilijk

De muziekstreamingdienst Spotify heeft zijn slimme playlistfunctie Discover Weekly ingevoerd omdat het eerder lange tijd te moeilijk was om nieuwe muziek te vinden op de dienst.

De functie 'ontdekken' zit onder het tabblad 'bladeren', maar weinig mensen weten dat te vinden. Dat zei Matthew Ogle, productontwerper bij Spotify, tijdens de Web Summit in Dublin.

"Die functie wordt weinig gebruikt", zei Ogle. "Bijna niemand bezoekt dat scherm."

Ook de indeling van de functie kan volgens Ogle een stuk beter. In de ontdekfunctie zien gebruikers een grote lijst covers van aanbevolen albums. "We maken het niet makkelijk. Het is alsof je in een platenzaak door de kratten graaft."

Afspeellijst

Met Discover Weekly krijgen Spotify-gebruikers wekelijks een automatisch samengestelde afspeellijst te zien, die is afgestemd op hun smaak. 

Volgens Ogle willen veel Spotify-gebruikers nieuwe muziek ontdekken, maar moet die functie worden getoond op een toegankelijke plek. "Bijna iedereen op Spotify gebruikt al afspeellijsten en een groot deel van hen maakt ook zelf afspeellijsten."

Hij legde uit dat de algoritmes achter de oude ontdekfunctie en de nieuwe afspeellijsten grotendeels gelijk zijn. De systemen van Spotify leren van de manier waarop gebruikers hun afspeellijsten samenstellen, en maken op basis daarvan nieuwe lijsten.

"Mijn boodschap is vandaag dat algoritmes ook mensen zijn", zei Ogle. Volgens hem kunnen alleen goede persoonlijke muzieksuggesties worden gedaan met zowel een automatisch als menselijk element.

Miljard

Volgens Ogle is het ook belangrijk dat muziekdiensten benadrukken dat suggesties op de persoonlijke smaak worden afgestemd. Spotify toont bij de Discover Weekly-playlist de profielfoto van de gebruiker om dat te benadrukken. Tijdens een test bleek dat de afspeellijst dan 17 procent vaker werd beluisterd dan met een generieke afbeelding.

Onlangs maakte Spotify bekend dat in de eerste tien weken na de uitrol van Discover Weekly al ruim een miljard nummers uit de lijsten werden beluisterd. Dat betekent dat de 75 miljoen gebruikers van de dienst gemiddeld al meer dan één nummer per week uit de lijst beluisteren.

Lees meer over:
Tip de redactie