I-mode nog geen groot succesnummer

AMSTERDAM - De introductie van telefoons met i-mode heeft geen stormloop op telefoonwinkels veroorzaakt. Klanten komen voor allerlei zaken naar de belwinkels, maar vragen zelden naar de nieuweinternettelefoon, zo blijkt uit een willekeurige steekproef.

De verkoper van Teleworld in de Kinkerstraat in Amsterdam is duidelijk op de vraag hoeveel telefoons met i-mode hij heeft verkocht. "Geen één. De klanten kijken er niet eens naar."

Volgens hem zitten klanten niet te wachten op telefoons met dergelijke technische snufjes. "Ik denk dat het moet aanslaan bij jongeren, maar die moeten i-mode nog ontdekken. En het is bovendien best duur voor jongeren", meent de verkoper. De goedkoopste versie gaat over de toonbank voor 199 euro.

Bij The Phone House aan de Hoofddorpweg in de hoofdstad is men optimistischer. "Voor een apparaat dat slechts een week in de winkel ligt, verkoopt het goed", zegt de verkoper, zonder getallen te noemen.

Zuil

I-mode van KPN is enkele weken geleden in Nederland gepresenteerd. Telfort heeft gezegd eind mei te volgen met gprs-diensten, Dutchtone verwacht na de zomer gprs-telefoons te gaan verkopen. De toestelletjes bieden via internet informatie (met plaatjes) over bijvoorbeeld openbaar vervoer, nieuws en aanbiedingen van postorderwinkels.

Bij Primafoon in de Heuvelstraat in Tilburg staat een verkoper bij de zuil met een i-mode-toestel. Hij heeft alle tijd om er mee te spelen. Klanten komen voor een vaste telefoonaansluiting, een gewoon gsm-toestel of een nieuwe batterij voor de telefoon, maar zeker niet voor i-mode.

De zuil voor in de winkel waar je het nieuwe toestel kunt uitproberen, wordt door bijna alle bezoekers van de winkel voorbijgelopen. "Het loopt geen storm. Mensen vinden het te duur", erkent de verkoper.

Wel vet

Bij Belcompany een paar deuren verder in de Heuvelstraat hetzelfde beeld. Wel klanten, maar niet voor i-mode. Twee jongens van een jaar of 14 staan met het toestelletje te spelen. "Wel vet!", zegt één van hen over het grote kleurenbeeldscherm van het toestel.

Zijn vriend heeft de site van Radio 538 opgeroepen. "Maar ik zie al dat je er verder niet veel mee kunt. En het is hartstikke duur."

Als de twee pubers uitgespeeld zijn komt een klant binnen. "Ik hoorde zoveel over dat i-mode dat ik eens ben gaan kijken. Ik heb een nieuwe telefoon nodig en ben me overal aan het oriënteren. Maar de verkoper kon me niet overtuigen van de toegevoegde waarde. Dat merkte ik bij meer winkels. Geen enkele verkoper kan duidelijk aangeven waarvoor je i-mode moet aanschaffen."

Geruchten

Waarschijnlijk zou deze aspirant-koper wel overtuigd worden door de enthousiaste verkopers van KPN Primafoon en het Bussiness Center Leeuwarden. Zij sommen moeiteloos de voordelen op: "Het toestel is superlicht en het geluid klinkt als een radio", meent de medewerker van KPN.

"Er zitten veel internetmogelijkheden op. Zo kan ik zien dat de koers van KPN is gestegen", vervolgt hij. In werkelijkheid verloor het aandeel KPN in twee dagen 20 procent van de waarde na geruchten over kortingen op i-mode in Duitsland. De Leeuwarder verkopers noemen de i-mode een succes.

Volgens hen is er veel belangstelling. De klanten zijn eveneens tevreden over de e-mail- en internetfuncties. De prijs-kwaliteit verhouding is volgens de verkopers goed. "We hebben ter introductie een leuke aanbieding en bovendien wordt het toestel goedkoper naarmate je een duurder abbonnement neemt."

Zakelijk

In Utrecht blijken consumenten daarentegen net zo huiverig voor de hoge kosten als in veel andere steden. Bezoekers van de Primafoonwinkel in het centrum van die stad klagen over de tarieven voor het abonnement en het bellen zelf.

Sinds de introductie op 18 april verkocht de Utrechtse Primafoon ongeveer honderd i-modetelefoons, zo'n dertig per week. De meeste kopers waren zakelijke gebruikers. "Alleen voor mensen die veel onderweg zijn of altijd bereikbaar moeten zijn, is i-mode vooralsnog interessant", meent een verkoper.

Bij de i-modezuil in de winkel laat hij vier jongeren zien hoe je het laatste Telegraaf-nieuws op de telefoon binnen kon halen. Na de uitleg en het zien van de prijzen gaan de jongens verder kijken bij de 'gewone' telefoons.

Twee Japanse toeristen keken vol interesse mee naar de demonstratie. Andere jongeren in de winkel wisten eigenlijk niet precies wat i-mode nu precies was. "Dat is toch van die reclame waar ze in het zwembad staan te pissen?"

/NETI-mode vanaf 2003 ook in FrankrijkI-mode doorstaat eerste vuurdoopKPN introduceert i-mode in Nederland

Tip de redactie