Google past mobiel zoekalgoritme fors aan

Google plaatst desktopsites vanaf vandaag een stuk lager in de mobiele zoekresultaten. Websites met een mobiele versie komen nu automatisch hoger in Google.

De verandering in het zoekalgoritme werd eerder al aangekondigd en wordt dinsdag wereldwijd uitgerold.

Naar verwachting zal deze verandering een grote impact hebben op de zoekresultaten op smartphones en op het verkeer naar websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel. De zoekresultaten op pc's en tablets blijven onveranderd.

De wijziging heeft bovendien alleen impact op de tien getoonde linkjes in de mobiele zoekresultaten. Lokale resultaten, video's en nieuws kunnen nog steeds doorverwijzen naar desktopsites.

Google toont al langer naast zoekresultaten op smartphones of de website 'geschikt voor mobiel' is, maar nam dit keurmerk niet mee in de positionering van de resultaten.

Het bedrijf kondigde de wijziging in het algoritme in december al aan en is ontwikkelaars sinds februari aan het stimuleren hun websites te optimaliseren met onder meer een uitleg hoe pagina's mobielvriendelijk gemaakt kunnen worden.

Ook is er een pagina in het leven geroepen om te controleren of websites voldoen aan de eisen van Google.

Lees meer over:
Tip de redactie