Fusie Ziggo en UPC geen aanleiding voor nieuw marktonderzoek

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt de fusie van UPC en Ziggo geen reden om een nieuw marktonderzoek te doen. Tele2 had daartoe een verzoek ingediend. 

UPC en Ziggo kondigden in 2014 een fusie aan. Volgens Tele2 is het grote marktaandeel van UPC en Ziggo samen een reden om de concurrentiesituatie op televisiemarkt te onderzoeken. 

ACM deed al in 2011 onderzoek naar de televisiemarkt en concludeert (pdf) dat de huidige ontwikkelingen overeen komen met de verwachtingen van toen. De toezichthouder concludeerde toen dat regulering niet nodig was omdat de markt steeds concurrerender wordt. Dat verloopt volgens ACM zelfs sneller dan verwacht.

De toezichthouder wijst er ook op dat het marktaandeel van UPC en Ziggo afneemt. In 2011 hadden de twee bedrijven nog een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 60 en 70 procent, inmiddels is dat gedaald tot 55 tot 60 procent. Het marktaandeel van KPN, ter vergelijking, groeide juist van 15 tot 20 procent in 2011, tot 25 tot 30 procent nu. 

Lees meer over:
Tip de redactie