Facebook overtreft verwachtingen door mobiele advertenties

Facebook heeft in zijn derde kwartaal een omzet gedraaid van 3,2 miljard dollar (2,5 miljard euro), 37 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. 

Dat blijkt dinsdag uit de derdekwartaalcijfers van het sociale medium. De omzet lag zo'n 80 miljoen dollar hoger dan wat analisten van tevoren verwachtten. 

Die sterke resultaten lijkt het vooral te danken aan een goede groei van het mobiele gebruik. Per maand heeft het sociale medium 1,12 miljard actieve mobiele gebruikers. 66 procent van de advertentie-inkomsten zijn afkomstig van de mobiele advertenties. Een jaar eerder lag dat percentage op 49 procent. 

Gebruikers

Het totale aantal gebruikers steeg ten opzichte van het vorige kwartaal met 2,27 procent naar 1,35 miljard actieve gebruikers per maand, een krappe procent lager dan het groeicijfer in het tweede kwartaal.

Het dagelijkse gebruik lag in september gemiddeld op 864 miljoen gebruikers, 19 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Het dagelijkse gebruik via een smartphone of tablet lag op gemiddeld 703 miljoen gebruikers; 40 procent hoger dan het jaar daarvoor.

De operationele winst per aandeel lag op 0,43 dollar per aandeel, met een nettowinst van 1,15 miljard dollar. Facebook-ceo Mark Zuckerberg noemt het een "goed kwartaal met sterke resultaten."

Kosten

Ondanks de goede cijfers had Facebook ook een waarschuwing voor investeerders. Het bedrijf verwacht dat zijn uitgaven in 2015 met 55 tot 75 procent zullen stijgen, met name omdat wordt geïnvesteerd in overgenomen startups als Whatsapp en Oculus, de maker van virtual reality-brillen.

Voor de aankondiging van zijn kwartaalcijfers bereikte het aandeel Facebook dinsdag zijn hoogste punt ooit. Nabeurs zakte de koers echter ruim 8 procent door het nieuws over de toenemende kosten.

Lees meer over:
Tip de redactie