Twitter groeit naar 284 miljoen actieve gebruikers

Het gebruikersaantal van Twitter is in de afgelopen drie maanden met 12 miljoen toegenomen. Financieel presteerde het bedrijf naar verwachting.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Twitter over de maanden juli, augustus en september.

De omzet over het derde kwartaal bedraagt 361 miljoen dollar (284 miljoen euro). Dat is 10 miljoen dollar meer dan de 351 miljoen dollar omzet die analisten hadden voorspeld. De omzet stijgt daarmee met 114 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

"We hadden een sterk financieel kwartaal", aldus Twitter-ceo Dick Costolo. "Ik heb er vertrouwen in dat we 's werelds grootste dagelijkse publiek kunnen opbouwen door onze kern te versterken, gebruiksbarrières te verwijderen en nieuwe apps en diensten te bouwen."

Stagnerende gebruikersgroei

In het tweede kwartaal had Twitter nog 271 miljoen actieve gebruikers, dat aantal is gegroeid tot 283 miljoen. De groei in het aantal gebruikers ligt daarmee nog steeds op zo'n 20 procent per jaar.

De gebruikersgroei is al enkele kwartalen ongeveer gelijk. In de eerste twee kwartalen van 2014 kreeg Twitter er respectievelijk 14 miljoen en 16 miljoen nieuwe actieve gebruikers bij.

Het aantal mobiele actieve maandelijkse Twitter-gebruikers ligt nu rond de 80 procent van het totaal. Gebruikers keken afgelopen kwartaal 181 miljard keer naar hun Twitter-tijdlijn. Een stijging van 14 procent ten opzichte van vorig jaar, en een stijging van 4,6 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar.

Advertenties

Advertentie-inkomsten per duizendmaal dat gebruikers hun tijdlijn bekeken lag in het derde kwartaal op 1,77 dollar. Dat is een toename van 83 procent ten opzichte van vorig jaar, en 6,8 procent meer dan vorig kwartaal. In totaal kwam 320 miljoen dollar (252 miljoen euro) uit advertenties, een toename van 109 in een jaar. Daarvan werd 85 procent verdiend aan mobiele gebruikers.

Kort na de bekendmaking van de kwartaalcijfers daalde het aandeel Twitter op Wall Street. Investeerders willen een grotere gebruikersgroei en meer omzet. Twitter probeert dat voor elkaar te krijgen met meer mobiele advertentiemogelijkheden. Ook heeft Twitter nieuwe mogelijkheden voor ontwikkelaars gemaakt om apps bovenop Twitter te bouwen.

Lees over de oorsprong, kracht en toekomst van Twitter

Lees meer over:
Tip de redactie