ALS-stichting ziet af van handelsmerk Ice Bucket Challenge

De ALS Association trekt de twee aanvragen terug om Ice Bucket Challenge als handelsmerk vast te laten leggen.

Dat meldt de stichting via zijn Facebook-pagina. Eerder deze week werd bekend dat de ALS Association hiervoor twee aanvragen had ingediend, voor de merknaam 'Ice Bucket Challenge' en 'ALS Ice Bucket Challenge'.

Dit kwam de stichting op veel kritiek te staan, omdat de momenteel populaire uitdaging niet door de organisatie bedacht was en eerder al voor andere goede doelen is aangewend.

In de reactie op Facebook zegt de ALS Association dat het de aanvragen in goed vertrouwen had ingediend om misbruik van de Ice Bucket Challenge tegen te gaan, zoals mensen die de uitdaging gebruikten om zelf geld te verdienen. 

De stichting zegt echter de zorgen van het publiek te begrijpen en heeft daarom besloten af te zien van de aanvragen.

Spierziekte 

De Ice Bucket Challenge werd in korte tijd zeer populair op internet en heeft inmiddels al voor bijna 2,5 miljoen video's op Facebook gezorgd waarin mensen een emmer ijswater over zich heen gooien. 

Daarbij nomineren zij drie anderen die binnen 24 uur hetzelfde moeten doen of anders geld moeten overmaken, in veel gevallen naar de ALS Association, die zich inzet voor het bestrijden van de spierziekte ALS. Veel mensen gooien ijswater over zichzelf heen en doneren vervolgens alsnog geld aan het goede doel.

Bekijk de Ice Bucket Challenge van Bill Gates en Oprah Winfrey

Lees meer over:
Tip de redactie