ALS-stichting wil handelsmerk Ice Bucket Challenge vastleggen

De ALS Association wil het handelsmerk op de momenteel populaire Ice Bucket Challenge laten vastleggen.

Dit blijkt uit twee aanvragen bij de United States Patent and Trademark Office die ontdekt werden door advocaat Erik Pelton. Het gaat om de handelsmerken op 'Ice Bucket Challenge' en 'ALS Ice Bucket Challenge'

Volgens de aanvragen is de ALS-stichting ervan overtuigd dat niemand anders het recht heeft om deze handelsmerken commercieel te gebruiken. De stichting beroept zich onder meer op dat het al sinds 4 augustus de Ice Bucket Challenge prominent op zijn website heeft staan.

Pelton, gespecialiseerd in merkenrecht, betwijfelt of de aanvragen kans van slagen hebben. Volgens hem heeft de ALS-stichting de term niet bedacht en behoort de populaire uitdaging niet exclusief toe aan de spierziekte ALS. De Ice Bucket Challenge zou eerder al gebruikt zijn om geld in te zamelen voor goede doelen die andere ziektes bestrijden.

Pelton denkt daarom dat de argumenten van de ALS Association om het handelsmerk toe te eigenen, niet stand zullen houden. Hij noemt het tot slot een actie waaruit weinig fatsoen blijkt, ongeacht de wettelijke haalbaarheid.

2,5 miljoen video's

De Ice Bucket Challenge werd in korte tijd zeer populair op internet en heeft inmiddels al voor bijna 2,5 miljoen video's op Facebook gezorgd waarin mensen een emmer ijswater over zich heen gooien.

Daarbij nomineren zij drie anderen die binnen 24 uur hetzelfde moeten doen of anders geld moeten overmaken, in veel gevallen naar de ALS Stichting. 

Veel mensen gooien ijswater over zichzelf heen en doneren vervolgens alsnog geld aan het goede doel. Een groot aantal beroemdheden, waaronder Bill Gates en Oprah Winfrey, ging hen al voor.

De leukste Ice Bucket Challenge-video's van beroemdheden

Lees meer over:
Tip de redactie