Facebook baseert advertenties op surfgedrag gebruikers

Facebook wil meer relevantie advertenties aan gebruikers tonen door deze te baseren op surfgedrag.

Dat meldt Facebook op zijn blog. Het sociale netwerk toont al advertenties op basis van onder andere locatie, leeftijd en interesses om reclame meer relevant voor zijn gebruikers te maken.

Door de wijziging, die oorspronkelijk door The New York Times is aangekondigd, worden browsegegevens van de gebruiker ook gedeeld met adverteerders. 

Mogelijk gebeurt dit via de like-knop die op sommige websites zijn te vinden. Als de gebruiker een website of artikel liket, kan dit met adverteerders worden gedeeld. Een bedrijf kan bijvoorbeeld via Facebook een advertentie tonen aan degenen die hun website hebben geliket.

Degenen die niet gevolgd willen worden, kunnen een speciale cookie plaatsen.

Voorkeuren

Daarnaast kunnen Facebook-gebruikers binnenkort bij een advertentie bekijken waarom deze advertentie wordt getoond en hun voorkeuren aanpassen. Dit gaat via het pijltje bij de advertentie, waarna gebruikers op 'waarom zie ik deze advertentie' kunnen klikken. 

Ook wordt het mogelijk om alle advertenties van één specifieke adverteerder te verbergen. Het aantal advertenties dat de gebruiker te zien krijgt, verandert niet.

Advertenties

Naast locatie, leeftijd en interesses en browsegedrag gebruikt Facebook ook likes voor pagina's en posts om advertenties meer relevant te maken.

Daarnaast bekijkt Facebook welke apps de gebruiker heeft geïnstalleerd om advertenties van de app-maker te tonen. Zo krijgen Candy Crush-spelers vaker een advertentie van gameontwikkeling King te zien.

Facebook rolt de functionaliteit voor advertenties de komende weken naar Amerikaanse gebruikers uit. Europa moet de komende maanden volgen.

Bekijk de belangrijkste privacyinstellingen op Facebook

Hoe bewust gaan Nederlanders met hun privacy op Facebook om?

Like it or not: Facebook bestaat 10 jaar

Lees meer over:
Tip de redactie