Apple wil merkenrecht op 'blaadje' uit logo

Apple wil het kenmerkende blaadje van zijn logo als apart merk registreren, maar is daar vooralsnog niet in geslaagd. 

Toen het Europese merkenbureau de aanvraag van het blaadje begin dit jaar afwees, tekende het Amerikaanse bedrijf beroep aan. De behandeling van de beroepsprocedure is nu op 4 juni begonnen, blijkt uit onderzoek van merkenbureau Chiever.

De registratie van het losse blaadje is afgewezen omdat de afbeelding volgens het Europese merkenbureau niet meer is dan een eenvoudige ellips-vorm, die het publiek niet als merk zal opvatten. Apple meent echter dat het blaadje door de grote bekendheid van het Apple-logo is ''ingeburgerd'' en wel degelijk als merk wordt gezien.

Volgens Bas Kist van Chiever is het maar de vraag of het beroep van Apple zal slagen. ''Het merkenbureau is erg streng bij dit soort tamelijk basale vormen; die krijg je tegenwoordig heel lastig beschermd. Natuurlijk is het Apple-logo op zich een wereldbekend merk, maar dat wil nog niet zeggen dat dat blaadje los dat ook is.''

Een uitspraak in de beroepsprocedure zal nog enige maanden op zich laten wachten.

Lees meer over:

50 jaar Wet van Moore

50 jaar Wet van Moore
Precies vijftig jaar geleden voorspelde Gordon Moore dat de snelheid van de chips in onze computers zich steeds zou blijven verdubbelen.

OM start onderzoek naar Uberpop

OM start onderzoek naar Uberpop
Openbaar ministerie merkt taxidienst als verdachte aan na uitspraak rechter die chauffeurs boetes van 1500 euro oplegt.

EU versus Google

EU versus Google
Na vijf jaar aan onderzoek heeft de Europese Commissie Google dan toch officieel beschuldigd van machtsmisbruik op de Europese markt.