Muziek zonder iets te doen: het toekomstbeeld van Spotify

Afgelopen maand introduceerde Spotify een nieuw design, met meer aandacht voor muzieksuggesties. Eerder dit jaar maakte het bedrijf ongelimiteerd muziek luisteren ook beschikbaar voor de mobiele apps. Ondertussen weet het bedrijf bijna alles over ons op basis van onze luisterdata. Waar wil het bedrijf naartoe?

"Ons doel is om de Spotify-machine zo slim te maken dat je op elk moment van de dag op play kunt drukken, en precies de muziek die je wilt te horen krijgt”, zegt Gary Liu, Global Director of Ad Product Strategy bij Spotify, in gesprek met NU.nl.

Dat doet Spotify onder meer door data te verzamelen over het luistergedrag van zijn gebruikers. "We weten ontzettend veel over de muziekactiviteit van onze gebruikers”, legt Liu uit.

Zo is er bijvoorbeeld luisterdata van Spotify gebruikt door een theemerk, om te analyseren wanneer kantoormedewerkers in Engeland moe werden. De medewerkers kregen vervolgens een melding waarin gevraagd werd of ze rond datzelfde tijdstip de volgende dag een kop thee bezorgd wilden krijgen op kantoor.

Ontdekken

Waar Spotify begon als grote online muziekcatalogus probeert het zich steeds sterker te profileren als muziekontdekkingsservice. Met het recente herdesign ligt de nadruk een stuk minder op statische playlists die we nog kennen van oude mp3-spelers, en veel meer op steeds vernieuwende afspeellijsten van de dienst zelf, of van zogenoemde 'curators’; beroemdheden die hun muziekselectie openbaar maken. De recente overname van muziekaanbevelingsdienst The Echo Nest kan ook in dat licht worden gezien.

“Het concept waar er beperkte aanbod was bestaat niet meer. Muziekluisteraars hebben nu toegang tot alle muziek in de wereld”, zegt Liu. "De playlist is nog steeds een ontzettend belangrijk onderdeel van Spotify, maar de afspeellijsten die het vaakst worden geluisterd en gevolgd zijn de playlists die actief worden bijgehouden door mensen die er veel aandacht aan besteden."

Ideaal

"We zijn verbazingwekkend dicht in de buurt van wat ik ons ideaal van muziekontdekking zou noemen”, zegt Liu. "Spotify is groot geworden door het luisteren van muziek makkelijker te maken dan dat het daarvoor was. Het ideaal is om onze gebruikers hun favoriete muziek te laten beluisteren zonder dat ze daar iets voor hoeven te doen."

Binnen vijf jaar moet het wat Spotify betreft mogelijk zijn om je telefoon aan te zetten wanneer je wakker wordt, die vervolgens direct muziek begint af te spelen. "Ik kies de muziek of artiest niet. De muziek begint gewoon af te spelen en het is de muziek die ik op dat moment ook echt wil horen. Ik denk dat we daar niet ver vanaf zijn”, zegt Liu.

Daar ligt ook een rol voor wearables, zoals slimme armbanden. "De sensoren in die apparaten zijn indicatoren die Spotify kunnen vertellen wat voor muziek je nu wilt horen", zegt Liu. Zo zijn er Spotify-medewerkers die hun slimme armband hebben aangepast zodat de muziek wordt aangepast afhankelijk van zijn of haar activiteit, vertelt Liu. "Ik denk dat muziek uiteindelijk wel gekoppeld zal worden aan de meeste wearables."

Lees meer over:
Tip de redactie