'Geen verband tussen delen en lezen van online artikelen'

Mensen hebben artikelen die ze delen op sociale media vaak nog niet helemaal gelezen.

Dat blijkt uit onderzoek van Chartbeat, een bedrijf dat bezoekersaantallen bijhoudt, schrijft The Verge vrijdag.

Eerder deze maand liet de ceo van Chartbeat al op Twitter weten dat er "praktisch geen correlatie is" tussen het aantal keer dat iets op sociale media wordt gedeeld, en of mensen een artikel daadwerkelijk lezen. Het onderzoek van Schwartz is gebaseerd op tweets, maar zou ook opgaan voor andere sociale media zoals Facebook.

"Er is uiteraard een verband tussen het aantal tweets en het totale volume aan dataverkeer dat naar een artikel gaat", legt hoofdonderzoeker Josh Schwartz uit aan de website. Een correlatie tussen het daadwerkelijke consumeren van het artikel en het delen daarvan is er echter niet.

Waarom dit zo is is nog niet duidelijk, aldus de onderzoeker; de resultaten zijn pas het begin van het onderzoek. Websites als Upworthy en Buzzfeed, bekend om artikelen met lokkende koppen, concludeerden wel al eerder uit eigen onderzoek dat veel van hun artikelen worden gedeeld door mensen die nog maar net op de site zijn terechtgekomen, of pas een kwart van het artikel hebben gelezen.

Lees meer over:

Apple vs Samsung

Apple vs Samsung
Apple is na drie jaar weer eens marktleider op de smartphonemarkt, maar moet die plek wel delen met Samsung.

iPad 5 jaar

iPad 5 jaar
De iPad bestaat deze week vijf jaar. Acht redenen waarom de verkoop inzakt.

Shifts en Quickpic

Shifts en Quickpic
Elke zondag publiceert NU.nl de beste Android- en iOS-apps van de week. Dit zijn de beste apps van afgelopen week.