Gepubliceerd: 
Laatste update: 
14 februari 2014 23:58
14 februari 2014 23:58

'Geen verband tussen delen en lezen van online artikelen'

Mensen hebben artikelen die ze delen op sociale media vaak nog niet helemaal gelezen.

Foto:  Getty Images

Dat blijkt uit onderzoek van Chartbeat, een bedrijf dat bezoekersaantallen bijhoudt, schrijft The Verge vrijdag.

Eerder deze maand liet de ceo van Chartbeat al op Twitter weten dat er "praktisch geen correlatie is" tussen het aantal keer dat iets op sociale media wordt gedeeld, en of mensen een artikel daadwerkelijk lezen. Het onderzoek van Schwartz is gebaseerd op tweets, maar zou ook opgaan voor andere sociale media zoals Facebook.

"Er is uiteraard een verband tussen het aantal tweets en het totale volume aan dataverkeer dat naar een artikel gaat", legt hoofdonderzoeker Josh Schwartz uit aan de website. Een correlatie tussen het daadwerkelijke consumeren van het artikel en het delen daarvan is er echter niet.

Waarom dit zo is is nog niet duidelijk, aldus de onderzoeker; de resultaten zijn pas het begin van het onderzoek. Websites als Upworthy en Buzzfeed, bekend om artikelen met lokkende koppen, concludeerden wel al eerder uit eigen onderzoek dat veel van hun artikelen worden gedeeld door mensen die nog maar net op de site zijn terechtgekomen, of pas een kwart van het artikel hebben gelezen.

Door: NU.nl/Thomas Moerman

Eerdere berichten

Eerder

Rickroll

De eerste Rickroll-video, verworden tot misschien wel de bekendste internetmeme ooit, is verwijderd van Youtube.

Lees meer
Banner NUjournaal Tech

Bugje, bedankt!

Door een foutje in een computersysteem werden 14.250 mannen, geboren tussen 1893 en 1897, opnieuw opgeroepen voor de dienstplicht.

Lees verder

Domme inbreker

Een Amerikaan is opgepakt voor een inbraak nadat hij zijn Facebookpagina open had laten staan op de computer van het slachtoffer.

Lees verder