'Providers hadden met eigen Whatsapp-dienst moeten komen'

Providers hadden jaren geleden zelf een chatdienst voor telefoons moet maken, maar zijn daarin niet geslaagd. Daardoor konden diensten als Whatsapp opkomen en werden inkomsten van de providers afgesnoept.

Dat stellen T-Mobile en Vodafone tegenover NUtech.nl.

"De innovatie op het gebied van messaging is achtergebleven. Sms was jarenlang een gemakkelijke inkomstenbron", meent Jan Jongeneel van Vodafone.  

"Als je terugkijkt had de telecomwereld samen een chatdienst moeten ontwerpen", voegt Marco Kind, directeur consument bij T-Mobile, daaraan toe. Een prijsdaling voor sms'en had volgens hem geen nut gehad.  "De opkomst van chatdiensten was toch wel gekomen, er was hooguit uitstel geweest."

KPN wil niet in detail reageren en kwam alleen met een algemene verklaring: "De ontwikkelingen in de telecomsector gaan snel. KPN speelt hierop in door voorop te lopen met nieuwe technologieën."

Te snel

Het aantal verstuurde sms'jes loopt in Nederland sinds januari 2011 terug. Er worden nu 50 procent minder sms'jes verstuurd dan destijds. Volgens Kind is dat veel harder gegaan dan in andere landen. Bovendien is mobiel internet hier massaal omarmd. "De penetratie is in Nederland 70 procent, dat is heel hoog in vergelijking met andere Europese landen."

"Alle providers hadden eerder samen kunnen werken, maar dat is heel lastig", meent Jongeneel. Ook Kind stelt dat met de kennis van nu een wereldwijde samenwerking ideaal was geweest.

Inmiddels werken providers nog steeds aan een wereldwijde standaard voor messaging-diensten. Jongeneel is al sinds 2009 bij Vodafone bezig met Rich Communication Services (RCS), de opvolger van sms en mms. Via deze standaard kunnen onder meer tekst, foto's en video's worden verstuurd.

Vodafone heeft de dienst Message+ op basis van RCS gelanceerd, een soort concurrent voor Whatsapp en opvolger van sms. KPN volgt in de loop van dit jaar. T-Mobile kijkt nog naar de mogelijkheden. Kind stelt dat je "van heel goeden huizen" moet komen om nu lokaal een concurrerende dienst op te kunnen zetten.

Inkomsten

Inmiddels wordt Whatsapp in Nederland door zo'n 70 procent van de mensen gebruikt. Opvallend genoeg worden de verloren inkomsten uit sms volledig goedgemaakt door de omzet uit mobiel internet, in tegenstelling tot wat soms door providers wordt gezegd.

Hoeveel is sms'en en bellen afgenomen en waaraan verliezen providers hun omzet?

Bekijk de zes belangrijkste en handigste Whatsapp-alternatieven

Het sleepnet van de AIVD

Het sleepnet van de AIVD
De AIVD mag van het kabinet meer soorten gegevens aftappen, maar er moeten ook extra waarborgen komen. NU.nl onderzoekt wat dat inhoudt.

Snelleesnotificaties

Snelleesnotificaties
Een nieuwe slimme armband toont notificaties razendsnel met een speciale snelleestechnologie. 

Vliegende obers

Vliegende obers
In Singapore zijn vanaf vanaf volgend jaar de eerste vliegende, serverende robots in restaurants te vinden.