Netflix verrast door Nederlands succes

Netflix is verrast door het succes van de dienst in Nederland. Relatief gezien doet Nederland het beter dan bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk.

Dat vertelt ceo Reed Hastings tijdens een bezoek aan Amsterdam.

Netflix, waar via internet series, films en documentaires gestreamd kunnen worden, kwam in september 2013 naar Nederland.

Hoeveel mensen inmiddels gebruikmaken van de dienst wil het bedrijf niet zeggen. "Het zijn er minder dan een miljoen", aldus Hastings.

Er zijn na vijf maanden in Nederland relatief meer gebruikers zijn dan in het Verenigd Koninkrijk. Dat is de markt die door Amerikaanse bedrijven vaak als eerst wordt gekozen in Europa, aldus de Netflix-ceo.

Uit onderzoek van NUtech bleek in november al dat zo'n 6 procent gebruikmaakt van Netflix. Dat zou neerkomen op ongeveer een miljoen mensen. Netflix kan een maand gratis worden geprobeerd en kost daarna 7,99 euro per maand.

Goed begin

Hastings stelt dat een deel van het succes te maken heeft met de introductie in het najaar: "Mensen kijken graag televisie in de koude wintermaanden. We kunnen spreken van een goed begin, maar het is slechts een start."

Netflix belooft dat het aanbod nog zal verbeteren. Zo moeten films sneller op de dienst verschijnen en kijkt Netflix ook naar Nederlands aanbod. Het probleem is over het algemeen dat veel licenties voor de komende tijd al verkocht zijn aan andere partijen. Daardoor staan momenteel nog vooral gedateerde films op Netflix.

Nederland uniek

Nederland is volgens Hastings uniek vanwege de hoge internetsnelheid waardoor de beeldkwaliteit automatisch beter is. Onder Nederlandse gebruikers is de serie Breaking Bad het populairst. De dienst wordt het meest gebruikt op tv-schermen. Dat kan via een smart tv, Playstation 3 of Apple TV.

Onlangs maakte het bedrijf bekend in Nederland nog wel verlies te draaien. "Het gaat nog jaren duren voor we winst maken", aldus Hastings. "Dat komt omdat we content blijven toevoegen. Daardoor draaien we de eerste jaren doorgaans verlies."

Het bedrijf wil dit jaar flink uitbreiden in Europa. België is volgens Hastings een goede markt. "In de komende jaren willen we heel Europa veroveren."

Wat vinden Nederlanders van de prijs van Netflix?

Hoe kan Netflix bekeken worden en hoe zit het met het aanbod?

Lees meer over:

Peerby

Peerby
Weer succes voor een Nederlandse dienst: Het leenplatform Peerby haalt 1,7 miljoen euro op.

Review: Honor 6

Review: Honor 6
Het Chinese Huawei komt met een nieuw merk in Europa, Honor. Wij probeerden de Honor 6 alvast uit.

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie
Een nieuwe app gebruikt stemcommando's en kunstmatige intelligentie om e-mails automatisch te beantwoorden.