Gepubliceerd: 
Laatste update: 
15 januari 2014 20:10
15 januari 2014 20:15

Onderzoekers achterhalen succesformule Kickstarters

Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat bepaalde woorden zeer bepalend zijn bij het slagen of juist mislukken van crowdfunding-acties als die op Kickstarter.

Wetenschappers van Amerikaanse universiteit Georgia Institute of Technology deden onderzoek naar het taalgebruik van succesvolle en kansloze projecten op Kickstarter.

In totaal werden ruim 45 duizend Kickstarter-projecten onderzocht, succesvolle projecten hadden verleidend taalgebruik gemeen.

"Campagnes die het concept van wederkerigheid volgen – een cadeau in ruil voor een investering, het bieden van sociale interactie – genereren de meeste financiering", aldus onderzoeker Eric Gilbert.

Sleutelzin

De onderzoekers kwamen op vijf sleutelzinnen uit die projecten kunnen maken of juist breken. Projecten met zinnen als "ontvang ook twee" en "we kunnen ons veroorloven" konden op veel investeerders rekenen.

Onsuccesvolle Kickstarter-campagnes gebruikten zinsenden als "zelfs een dollar" en "hopen te krijgen". "Ons onderzoek wijst uit dat zinnen in succesvolle Kickstarter-campagnes algemene overtuigingsprincipes gebruikten", aldus Gilbert.

Katten

Ook minder vanzelfsprekende woorden correleerden volgens de wetenschappers vaak met succesvolle projecten. Campagnes met woorden als "katten", "december" en "Christina" in de beschrijving haalden veel geld op.

De onderzoekers vooronderstellen dat veel mensen bij het lezen van december sneller investeren om nog voor het eind van het jaar een aftrekpost voor de belasting te krijgen.

"Voor de katten hebben we geen duidelijke verklaring, behalve dat het internet er dol op is", aldus de onderzoekers. Het taalgebruik draagt volgens het onderzoek voor 58 procent bij aan het al dan niet slagen van een project.

Bekijk het meest succesvolle crowdfundingproject ooit

De 10 leukste Kickstarters aller tijden

Door: NU.nl/Floris Poort

Eerdere berichten

Beste apps

Dompel jezelf onder in een razendsnelle zwart-wit wereld, dwing jezelf je smartphone vaker weg te leggen en deel foto's voor heel even met deze beste apps van de week.

Bekijk de apps
Banner NUjournaal Tech

Europese Commissie

Welke Eurocommissarissen nemen het stokje over van Neelie Kroes en bepalen de komende vijf jaar het internetbeleid van de EU?

Lees meer

Apple Watch

Met de Apple Watch doet de iPhone-maker mee op de smartwatchmarkt. Zorgt dat voor een revolutie? Onze eerste indruk.

Lees verder