Apple schikt nogmaals in zaak in-app aankopen

Apple heeft met Amerikaanse handelscommissie FTC geschikt in een zaak over in-app aankopen. Het bedrijf moet 32,5 miljoen dollar (24 miljoen euro) verdelen over 37.000 gedupeerde klanten.

Zowel klanten als toezichthouders waren ontevreden over de manier waarop Apple het bijvoorbeeld kinderen te makkelijk maakte binnen apps aankopen te doen.

Het bedrijf werd in 2011 door klanten aangeklaagd, in juni 2013 bereikte Apple een schikking. Miljoenen klanten werden middels e-mail en post op de hoogte gebracht, duizenden maakten inmiddels al gebruik van de mogelijkheid om geld voor onbedoelde in-app aankopen terug te vragen.

32,5 miljoen

Amerikaanse handelscommissie FTC, een orgaan van de Amerikaanse overheid, is met een eigen klacht gekomen. Apple en FTC hebben de afgelopen maanden onderhandeld en zijn tot een schikking gekomen, meldt de handelscommissie.

Apple gaat voglens de schikking een totaalbedrag van 32,5 miljoen dollar (24 miljoen euro) verdelen over 37.000 gedupeerde klanten. Ook moet Apple het uiterlijk 31 maart voor kinderen onmogelijk maken ongewenste in-app aankopen te doen.

Brief

Apple-ceo Tim Cook bracht zijn personeel over de schikking op de hoogte, 9to5Mac heeft die brief in handen. "Het voelt niet goed dat de FTC ons aanklacht over een zaak die al beslecht is", schrijft Cook. "Het voorstel van de FTC vraagt ons echter niet iets te doen dat we toch al niet van plan waren, daarom hebben we besloten dat te accepteren, in plaats van het lange en afleidende juridisch gevecht aan te gaan."

Sinds de originele aanklacht heeft Apple het makkelijker gemaakt voor bijvoorbeeld ouders om te voorkomen dat hun kinderen ongewenst in-app aankopen doen.

Lees meer over:

Peerby

Peerby
Weer succes voor een Nederlandse dienst: Het leenplatform Peerby haalt 1,7 miljoen euro op.

Review: Honor 6

Review: Honor 6
Het Chinese Huawei komt met een nieuw merk in Europa, Honor. Wij probeerden de Honor 6 alvast uit.

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie
Een nieuwe app gebruikt stemcommando's en kunstmatige intelligentie om e-mails automatisch te beantwoorden.