Gepubliceerd: 
Laatste update: 
10 december 2013 14:35
10 december 2013 14:36

Nieuwe regels voor sluikreclame op sociale media

De Stichting Reclame Code introduceert nieuwe regels voor het plaatsen van sluikreclame op sociale media.

Foto:  Thinkstock

Wie op sociale media gesponsorde berichten plaatst, moeten dat melden. Een bekende Nederlander die wordt betaald om te twitteren over een product kan bijvoorbeeld een speciale hashtag toevoegen aan tweets, die duidelijk maakt dat er is betaald voor de berichten.

Ook mogen adverteerders negatieve reacties op sociale media of forums niet zomaar verwijderen, omdat dat misleidend is voor consumenten.

De nieuwe regels worden 1 januari van kracht. De stichting zegt het belangrijk te vinden dat voor consumenten duidelijk is voor welke berichten wordt betaald. Als bedrijven zich niet aan de regels houden, kunnen consumenten dat bij de stichting melden.

Door: NU.nl/Jeroen Kraan

Lees meer over

Eerdere berichten

Eerder

Dure domeinnaam

De Chinese telefoonfabrikant Xiaomi heeft ‚Äč3,6 miljoen yuan (ruim 417.000 euro) uitgegeven aan haar nieuwe, simpelere domeinnaam Mi.com.

Lees meer
Banner NUjournaal Tech

Wifi-ballon

Googles wifi-ballon is in 22 dagen de wereld rondgereisd.

Bekijk de wifi-ballon

Privé-Vine's

Het is voortaan mogelijk om privé-video's te versturen naar andere Vine-gebruikers.

Lees verder