Google gaat Facebookadvertenties verkopen

Concurrenten Google en Facebook gaan samenwerken op het gebied van advertenties.

Dat maakt Google vrijdag bekend op het blog van DoubleClick Bid Manager, het veillingplatform van Google.

Door de samenwerking wordt het voor bedrijven mogelijk om binnenkort advertentieruimte te kopen voor Facebooks Ad Exchange (FBX) via het adverteerdersprogramma van Google, DoubleClick.

Adverteerders kunnen niet direct bij Facebook advertentieruimte kopen; dat gebeurt via speciale veilingpartners, waaronder binnenkort dus ook Google. Bij de introductie van FBX vorig jaar was concurrent Google een grote afwezige onder de aanbieders.

FBX

Door middel van FBX kunnen adverteerders cookies plaatsen op de computer van gebruikers wanneer ze rondsurfen op het internet. Vervolgens kunnen de bedrijven diezelfde gebruikers weer benaderen wanneer ze Facebook bezoeken.

In de praktijk komt dit er bijvoorbeeld op neer dat wanneer een gebruiker bepaalde merkkleding zoekt op het internet, diezelfde persoon vervolgens op Facebook advertenties te zien krijgt van diezelfde merken.

Lees meer over:
Tip de redactie