KPN ontketent prijzenslag met sms

DEN HAAG - Telecomconcern KPN heeft de prijs voor het versturen van een sms-bericht bij Hi Prepay verlaagd naar 9 cent. Normaal gesproken kost het versturen van zo'n bericht (per prepay) ongeveer 23 cent.

De Consumentenbond zei vorig jaar al dat het versturen van tekstberichten in Nederland veel te duur is. Eind vorig jaar bleek dat de prijs van het versturen van dergelijke korte tekstberichten in Nederland het hoogst is van Europa. Een Nederlandse abonnementhouder betaalde gemiddeld 21 cent.

Concurrentie

De concurrentie houdt zich vooralsnog gedeisd. De nummer twee in de markt Vodafone ziet in de stap van KPN vooralsnog geen aanleiding om te reageren. "We hebben het gezien en nemen het serieus. Ik wil echter niet spreken over een prijzenslag. We hanteren zelf ook lagere tarieven, maar dan moeten er bundels van berichten worden afgenomen."

T-Mobile is intern bezig met de vraag of de stap al dan niet moet worden gevolgd. "We bekijken het", zei een woordvoerder zaterdag. "We hebben zelf vaak acties waarbij de prijzen beduidend lager liggen." Ook Orange ziet geen aanleiding tot prijsaanpassingen. "Als wij vinden dat we moeten reageren, dan doen wij dat op onze eigen manier." Telfort was zaterdag onbereikbaar.

Bundel

Verschillende telecombedrijven bieden net zoals Vodafone wel goedkope berichten aan. Dan moet de beller echter een bundel van berichten kopen, dat kan oplopen tot honderden per maand. Bij de inkoop van grote bundels hanteren de verschillende belbedrijven aanzienlijk lagere tarieven.

De markt voor mobiele telefonie groeit nog steeds. Vorig jaar jaar ging er volgens onderzoeksbureau Telecom.Paper 5,4 miljard euro in om. Eind vorig jaar waren er 13,1 miljoen mensen met een mobiele telefoon tegen 11,8 miljoen een jaar eerder. Alleen bleven de datadiensten achter. Van de totale omzet van 5,4 miljard euro heeft KPN 2,4 miljard euro. Hiervan ging slechts 192 miljoen om in sms en andere datadiensten als mms (het versturen van plaatjes).

Nederland heeft vijf aanbieders voor mobiele telefonie. Vorig jaar zagen de twee grootste bedrijven, KPN en Vodafone, klanten weglopen. Het marktaandeel van KPN was eind vorig jaar 38,4 procent tegen 41 procent het jaar ervoor.

De afgelopen week werd de strijd verder opgevoerd. Vodafone introduceerde snelle internetverbindingen (UMTS ) met de mobiele telefoon. KPN volgt later. Met de snelle verbindingen is het mogelijk televisie te kijken op een mobiele telefoon.

Tip de redactie