Bedrijfsleven komt met eigen code voor e-mailreclame

LEIDSCHENDAM - De Nederlandse internetbedrijven hebben een code ingevoerd voor het versturen van reclameboodschappen per e-mail. De code gaat volgens het E-commerce Platform Nederland (ECN) verder dan de Telecommunicatiewet, die vorige maand van kracht werd en waarin wordt opgetreden tegen ongevraagde internetreclame, spam.

De brancheorganisaties DDMA (direct marketing), Emma-nl (E-mail Marketing Associatie Nederland) en Thuiswinkel (internetverkopers) heben onder leiding van het ECN lang gediscussieerd over een code. Zij zijn daarbij ingehaald door Europese wetgeving inzake spam, die het versturen van ongevraagde commerciële e-mail aan consumenten verbiedt. Volgens veel betrokkenen gaat de wetgeving echter niet ver genoeg, zodat een verscherping van de regels dreigt.

De Code Verspreiding Reclame via e-mail geeft extra regels over de lengte van een bericht, het niet meesturen van uitvoerbare bestanden, duidelijke afmeldmogelijkheden en informatie over waar het e-mailadres van de consument voor gebruikt wordt.

Klachten kunnen de consumenten indienen bij de Reclame Code Commisie. Deze kan echter geen sancties opleggen. Overtreders van de anti-spamwet kunnen wel een boete opgelegd krijgen van 450.000 euro van telecomwaakhond Opta.

Tip de redactie