Fraudehelpdesk kan voorlopig door

Het voortbestaan van de Fraudehelpdesk is tot eind volgend jaar gegarandeerd. Door een bijdrage van in totaal 1 miljoen euro van de ministeries van Economische Zaken en Veiligheid en Justitie is de helpdesk voorlopig uit de financiële zorgen.

Dat schrijft minister Henk Kamp van Economische Zaken woensdag aan de Tweede Kamer. Die had aangedrongen op de steun.

Burgers en kleine ondernemers kunnen met meldingen en vragen over alle vormen van fraude terecht bij de helpdesk. Medewerkers van de onafhankelijke stichting geven voorlichting over hoe schade kan worden verhaald en verwijzen eventueel door naar de politie.

De Fraudehelpdesk ging begin 2011 van start. Vorig jaar kwamen er ruim 26.000 meldingen binnen; in het jaar daarvoor waren dat er nog 10.000. Vooral het aantal klachten over cybercrime groeide.

Tijd en geld

Kamp komt tegemoet aan een oproep van de Tweede Kamer om de helpdesk financieel te ondersteunen. "Opgelicht worden is niet alleen heel vervelend, het kost ook tijd en geld", verklaart Kamp. De overheid wil de informatie van de helpdesk gaan gebruiken om fraude te bestrijden.

De helpdesk heeft de afgelopen twee jaar proefgedraaid met een half miljoen euro steun van het ministerie van Veiligheid en Justitie en een bijdrage van twee ton van het bedrijfsleven.

Grotere begroting

De begroting voor dit jaar is vergroot naar 1,4 miljoen euro vanwege de toevoeging van het Steunpunt Acquisitiefraude aan de Fraudehelpdesk. De overheid draagt daar nu een miljoen aan bij en ook het bedrijfsleven legt weer 200.000 euro bij.

De stichting moet nu nog op zoek naar twee ton om de begroting sluitend te krijgen. Omdat de stichting zich ook meer wil richten op cybercrime, wordt nu gepraat met de onderdelen van Justitie en Economische Zaken die zich hiermee bezighouden.

Lees meer over:
Tip de redactie