Twitter opent Nederlands kantoor vanwege succes

AMSTERDAM - Vanwege het succes van Twitter in Nederland opent het bedrijf een kantoor in Amsterdam.

Dat zegt het hoofd van de Britse afdeling van Twitter, Tony Wang, in een interview met NU.nl.

Vanuit Amsterdam gaat een nieuw team advertenties verkopen aan Nederlandse bedrijven. Zo wil het bedrijf profiteren van de 'volwassen markt' die hier bestaat.

Twitter geeft zelf geen cijfers over het aantal Nederlandse gebruikers van de dienst. Maar volgens recente cijfers van Newcom Research & Consultancy zouden er ruim 3 miljoen Nederlanders actief zijn op Twitter.

Beter bediend

Het sociale netwerk toont al langer advertenties in de vorm van 'uitgelichte' tweets, trends en accounts, die volgens het bedrijf groot succes hebben gehad. Door een Nederlands kantoor op te richten moeten adverteerders in het land nog beter bediend worden.

Na het Europese hoofdkantoor in Dublin en het kantoor in Londen zijn drie nieuwe afdelingen in Amsterdam, Parijs en Madrid de volgende stap in de uitbreiding van het bedrijf in Europa.

Momenteel vinden nog sollicitatiegesprekken plaats. "Zo gauw we de juiste groep mensen vinden, kunnen we beginnen", aldus Wang.

Doelgroepen

Door gesponsorde tweets en volgsuggesties te baseren op wie gebruikers al volgen, kunnen specifieke doelgroepen worden bereikt. Wang benadrukt dat het bedrijf vooral wil dat adverteerders kunnen 'versterken' wat ze al doen op Twitter.

"Er is ruimte op de site om banner-advertenties te tonen, maar dat voelde niet als de juiste benadering", zegt hij. "In plaats daarvan vroegen we ons af wat merken zelf al deden. Ze hadden contact met gebruikers, gaven productinformatie en nieuws."

Zulke tweets kunnen merken meer onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld door ze ook uren na plaatsing nog bovenaan de tijdlijn van gebruikers te laten verschijnen. Ook kunnen tweets worden getoond aan mensen die het account van een merk niet volgen, maar waarvan het algoritme van Twitter denkt dat ze wel interesse in een product hebben.

Effect

Volgens Wang is het effect daarvan overduidelijk. "Op normale banner-advertenties klikt ongeveer 0,05 tot 0,07 procent van de mensen. Bij ons is dat gemiddeld tussen de 1 en 3 procent." Adverteerders betalen pas als er op een link wordt geklikt.

Wang wijt dat succes aan de structuur van Twitter. "Op een traditioneel sociaal netwerk verwachten mensen contact te hebben met familie en vrienden. Op Twitter kun je je interesses en passies volgen."

Veel mensen volgen uit zichzelf al de officiële pagina's van merken en staan dus meer open voor advertenties.

Relevant

Twitter gebruikt enkel data uit het sociale netwerk zelf om gerichte advertenties te tonen, zegt Wang. Data van andere sites, die via tracking cookies worden verzameld, zijn voor het algoritme niet relevant.

Voorlopig zijn de advertenties nog niet te zien in apps van derden, maar daar wordt wel mee geëxperimenteerd. "Het idee is dat uitgelichte tweets overal komen te staan waar normale tweets ook staan."

Lees meer over:

50 jaar Wet van Moore

50 jaar Wet van Moore
Precies vijftig jaar geleden voorspelde Gordon Moore dat de snelheid van de chips in onze computers zich steeds zou blijven verdubbelen.

OM start onderzoek naar Uberpop

OM start onderzoek naar Uberpop
Openbaar ministerie merkt taxidienst als verdachte aan na uitspraak rechter die chauffeurs boetes van 1500 euro oplegt.

EU versus Google

EU versus Google
Na vijf jaar aan onderzoek heeft de Europese Commissie Google dan toch officieel beschuldigd van machtsmisbruik op de Europese markt.