Gepubliceerd: 
Laatste update: 
7 februari 2013 09:29
7 februari 2013 09:55

Microsoft maakt Gmail zwart in online campagne

AMSTERDAM - Microsoft is een campagne gestart tegen het gebruik van Gmail. Het bedrijf stelt dat de e-maildienst van concurrent Google de privacy van gebruikers schendt.

Foto:  ANP

Dat maakte Microsoft donderdag bekend.

Het bedrijf zegt dat gebruikers van Gmail veelal niet op de hoogte zijn van het feit dat Google de inhoud van mails gebruikt voor gerichte advertenties.

Uit onderzoek dat Microsoft heeft laten uitvoeren door GfK Roper blijkt dat 70 procent van de mensen niet weet dat veel e-mailaanbieders de inhoud van berichten gebruiken voor gerichte advertenties.

Protest

Als zij daar eenmaal van op de hoogte zijn zou 88 procent van de gebruikers de praktijken afkeuren. Microsoft heeft zelf e-maildienst Outlook (voorheen Hotmail) in handen en laat uiteraard weten dat daarbij geen advertenties op basis van de inhoud van e-mails aangeboden worden.

Het softwarebedrijf is een campagne gestart die zowel online als offline de strijd aan zal gaan met Gmail. Naast een video en uitleg op de website Scroogled.com start Microsoft een online petitie die gebruikers van Gmail kunnen ondertekenen.

Reactie Google

Google reageert tegenover NU.nl: "We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat advertenties veilig zijn, niet hinderlijk en relevant. Geen enkele persoon leest je e-mail of informatie van je Google Account om advertenties te laten zien of gerelateerde informatie. Een geautomatiseerde wiskundige formule bepaalt welke advertenties we tonen."

In Outlook worden overigens ook gerichte advertenties aangeboden. Deze verschijnen naast het Postvak In en zijn gebaseerd op de onderwerpen van e-mails.

Onenigheid

Het is niet de eerste keer dat Microsoft en Google met elkaar overhoop liggen. Eind vorig jaar beschuldigde het softwarebedrijf de zoekgigant van ‘oneerlijke praktijken’ bij Google Shopping.

Eerder was er ruzie over machtsmisbruik, privacy en de veiligheid van diverse diensten. Bovendien begon Microsoft in de VS een ‘Bing it on’-campagne om de zoekmachine van Google uit te dagen.

Door: NU.nl/Colin van Hoek

Eerdere berichten

Beste apps

Dompel jezelf onder in een razendsnelle zwart-wit wereld, dwing jezelf je smartphone vaker weg te leggen en deel foto's voor heel even met deze beste apps van de week.

Bekijk de apps
Banner NUjournaal Tech

Europese Commissie

Welke Eurocommissarissen nemen het stokje over van Neelie Kroes en bepalen de komende vijf jaar het internetbeleid van de EU?

Lees meer

Apple Watch

Met de Apple Watch doet de iPhone-maker mee op de smartwatchmarkt. Zorgt dat voor een revolutie? Onze eerste indruk.

Lees verder