Microsoft maakt Gmail zwart in online campagne

AMSTERDAM - Microsoft is een campagne gestart tegen het gebruik van Gmail. Het bedrijf stelt dat de e-maildienst van concurrent Google de privacy van gebruikers schendt.

Dat maakte Microsoft donderdag bekend.

Het bedrijf zegt dat gebruikers van Gmail veelal niet op de hoogte zijn van het feit dat Google de inhoud van mails gebruikt voor gerichte advertenties.

Uit onderzoek dat Microsoft heeft laten uitvoeren door GfK Roper blijkt dat 70 procent van de mensen niet weet dat veel e-mailaanbieders de inhoud van berichten gebruiken voor gerichte advertenties.

Protest

Als zij daar eenmaal van op de hoogte zijn zou 88 procent van de gebruikers de praktijken afkeuren. Microsoft heeft zelf e-maildienst Outlook (voorheen Hotmail) in handen en laat uiteraard weten dat daarbij geen advertenties op basis van de inhoud van e-mails aangeboden worden.

Het softwarebedrijf is een campagne gestart die zowel online als offline de strijd aan zal gaan met Gmail. Naast een video en uitleg op de website Scroogled.com start Microsoft een online petitie die gebruikers van Gmail kunnen ondertekenen.

Reactie Google

Google reageert tegenover NU.nl: "We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat advertenties veilig zijn, niet hinderlijk en relevant. Geen enkele persoon leest je e-mail of informatie van je Google Account om advertenties te laten zien of gerelateerde informatie. Een geautomatiseerde wiskundige formule bepaalt welke advertenties we tonen."

In Outlook worden overigens ook gerichte advertenties aangeboden. Deze verschijnen naast het Postvak In en zijn gebaseerd op de onderwerpen van e-mails.

Onenigheid

Het is niet de eerste keer dat Microsoft en Google met elkaar overhoop liggen. Eind vorig jaar beschuldigde het softwarebedrijf de zoekgigant van ‘oneerlijke praktijken’ bij Google Shopping.

Eerder was er ruzie over machtsmisbruik, privacy en de veiligheid van diverse diensten. Bovendien begon Microsoft in de VS een ‘Bing it on’-campagne om de zoekmachine van Google uit te dagen.

Week van NUtech

Week van NUtech
Abonneer je op onze podcast De week van NUtech en blijf elk weekend op de hoogte van het belangrijkste technieuws.

World of Warcraft

World of Warcraft
World of Warcraft bestaat 10 jaar en groeide tot ongekende hoogte. Waarom is het spel zo populair?

Review: Lumia 830

Review: Lumia 830
Het laatste toestel onder de naam van Nokia. Is dit een waardig afscheid?