Google toch niet verantwoordelijk voor 'misleidende reclame'

AMSTERDAM - Google wordt toch niet verantwoordelijk gehouden voor 'misleidende advertenties' bij resultaten van de zoekmachine.

Dat heeft hooggerechtshof in Australië woensdag bepaald.

Daarmee wordt een streep gezet door een eerdere uitspraak en komt een einde aan een al zes jaar durende juridische strijd tussen Google en de Australische toezichthouder ACCC.

ACCC beschuldigt Google van misleiding omdat bedrijven advertenties kopen bij bepaalde zoekopdrachten naar concurrenten. Op die manier kregen Australische gebruikers een reclame van CarSales voorgeschoteld als zij zochten naar Honda Australia.

Hiermee zou onterecht de suggestie gewekt worden dat de twee bedrijven verbonden zijn. Het hooggerechtshof stelt nu dat Google niet aansprakelijk is voor de inhoud van reclame-uitingen van adverteerders en eventuele misleiding daarin.

Bedrijven kunnen advertenties kopen via Google Adwords. Veel partijen kopen advertenties in bij specifieke zoekopdrachten en doen dat ook bij de namen van concurrenten.

Lees meer over:

Alphabet

Alphabet
Analyse: de opsplitsing van Google via moederbedrijf Alphabet geeft 'moonshots' de ruimte

Windows 10

Windows 10
Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen in de gratis update voor het besturingssysteem.

Vijf jaar iPad

Vijf jaar iPad
De iPad bestaat vijf jaar. Heeft hij zijn beste tijd inmiddels gehad?