Google toch niet verantwoordelijk voor 'misleidende reclame'

AMSTERDAM - Google wordt toch niet verantwoordelijk gehouden voor 'misleidende advertenties' bij resultaten van de zoekmachine.

Dat heeft hooggerechtshof in Australië woensdag bepaald.

Daarmee wordt een streep gezet door een eerdere uitspraak en komt een einde aan een al zes jaar durende juridische strijd tussen Google en de Australische toezichthouder ACCC.

ACCC beschuldigt Google van misleiding omdat bedrijven advertenties kopen bij bepaalde zoekopdrachten naar concurrenten. Op die manier kregen Australische gebruikers een reclame van CarSales voorgeschoteld als zij zochten naar Honda Australia.

Hiermee zou onterecht de suggestie gewekt worden dat de twee bedrijven verbonden zijn. Het hooggerechtshof stelt nu dat Google niet aansprakelijk is voor de inhoud van reclame-uitingen van adverteerders en eventuele misleiding daarin.

Bedrijven kunnen advertenties kopen via Google Adwords. Veel partijen kopen advertenties in bij specifieke zoekopdrachten en doen dat ook bij de namen van concurrenten.

Lees meer over:

iPad 5 jaar

iPad 5 jaar
De iPad bestaat deze week vijf jaar. Acht redenen waarom de verkoop inzakt.

Shifts en Quickpic

Shifts en Quickpic
Elke zondag publiceert NU.nl de beste Android- en iOS-apps van de week. Dit zijn de beste apps van afgelopen week.

Microsoft Hololens

Microsoft Hololens
Microsoft toonde deze week een bril waarmee hologrammen te zien zijn. Wat kan je met de Hololens, wat zijn de eerste meningen en waarom heb je zo’n bril nodig?