Google toch niet verantwoordelijk voor 'misleidende reclame'

AMSTERDAM - Google wordt toch niet verantwoordelijk gehouden voor 'misleidende advertenties' bij resultaten van de zoekmachine.

Dat heeft hooggerechtshof in Australië woensdag bepaald.

Daarmee wordt een streep gezet door een eerdere uitspraak en komt een einde aan een al zes jaar durende juridische strijd tussen Google en de Australische toezichthouder ACCC.

ACCC beschuldigt Google van misleiding omdat bedrijven advertenties kopen bij bepaalde zoekopdrachten naar concurrenten. Op die manier kregen Australische gebruikers een reclame van CarSales voorgeschoteld als zij zochten naar Honda Australia.

Hiermee zou onterecht de suggestie gewekt worden dat de twee bedrijven verbonden zijn. Het hooggerechtshof stelt nu dat Google niet aansprakelijk is voor de inhoud van reclame-uitingen van adverteerders en eventuele misleiding daarin.

Bedrijven kunnen advertenties kopen via Google Adwords. Veel partijen kopen advertenties in bij specifieke zoekopdrachten en doen dat ook bij de namen van concurrenten.

Lees meer over:

50 jaar Wet van Moore

50 jaar Wet van Moore
Precies vijftig jaar geleden voorspelde Gordon Moore dat de snelheid van de chips in onze computers zich steeds zou blijven verdubbelen.

OM start onderzoek naar Uberpop

OM start onderzoek naar Uberpop
Openbaar ministerie merkt taxidienst als verdachte aan na uitspraak rechter die chauffeurs boetes van 1500 euro oplegt.

EU versus Google

EU versus Google
Na vijf jaar aan onderzoek heeft de Europese Commissie Google dan toch officieel beschuldigd van machtsmisbruik op de Europese markt.