'Europese Unie wil imago op internet verbeteren'

AMSTERDAM - De Europese Unie wil 2,3 miljoen euro gaan uitgeven voor een persmonitor die het imago moet gaan verbeteren op sociale media. 

Dat blijkt uit documenten die in handen zijn van de Engelse krant The Telegraph.

Deze persmonitor moet het imago van de Europese Unie verbeteren en waarborgen in aanloop naar en tijdens de Europese verkiezingen in juni 2014.

Het is daarbij de bedoeling dat communicatiedeskundigen meedoen aan discussies op sociale media en internetfora over de Europese Unie om zo het beeld te verbeteren.

"Ze moeten de discussie beïnvloeden door feiten te presenteren en mythen te ontkrachten", citeert The Telegraph uit het document.

Crisis

De EU zou zich zorgen maken over het imago in tijden van economische crisis met veel werkloosheid, vooral onder jongeren. "We moeten laten zien dat Europa juist de oplossing, en niet het probleem is."

De Unie wil zich daarbij vooral focussen op Eurosceptische landen. De training moet aan het einde van deze maand beginnen. 

"Ondanks het succes van Europese integratie laat het imago van de Europese Unie veel te wensen over."

Kritiek

Mark Verheijen van de VVD uit tegenover NU.nl kritiek op het plan. "De Europese Unie moet zich beperken tot haar kerntaken", zegt Verheijen.

De politicus erkent dat het imago van de EU onder druk staat. "Maar dit is niet de goede oplossing. Debatteren over de Europese Unie is bestemd voor politici en niet voor Brusselse ambtenaren. Daar is ons belastinggeld niet voor bedoeld."

"Als de EU echt haar imago wil verbeteren dan moet ze gewoon een goed beleid voeren."

Nee-stemmer

Uit onderzoek van VoteWatch Europe bleek eind februari dat Nederland relatief vaak 'nee-stemmer' is in Europa. De Britten zijn het veruit het vaakst oneens met de plannen.

Eerder in januari wilde de Britse president Cameron een referendum houden over of Groot-Britannië in de Europese Unie moet blijven. Dit heeft veel discussie in de overige EU-landen losgemaakt.

Lees meer over:

Snelleesnotificaties

Snelleesnotificaties
Een nieuwe slimme armband toont notificaties razendsnel met een speciale snelleestechnologie. 

Vliegende obers

Vliegende obers
In Singapore zijn vanaf vanaf volgend jaar de eerste vliegende, serverende robots in restaurants te vinden.

World of Warcraft

World of Warcraft
World of Warcraft bestaat 10 jaar en groeide tot ongekende hoogte. Waarom is het spel zo populair?