Geen compensatie Telfortklanten voor afronden per minuut

AMSTERDAM - KPN hoeft geen schadevergoeding te betalen voor het invoeren van afrekenen per minuut bij bestaande abonnementen van dochter Telfort.

Dat heeft de rechtbank Amsterdam deze week bepaald.

KPN voerde in 2008 voor bepaalde abonnement afronden per minuut in. Dit betekent dat klanten die 2 minuten en 13 seconden bellen, toch 3 minuten moeten betalen.

Bij Hi, een andere dochter van KPN, en KPN zelf werd het afronden alleen bij nieuwe abonnementen ingevoerd. Bestaande Telfortabonnementen werden wel gewijzigd. Een rechter oordeelt dat deze bestaande klanten niet voldoende geïnformeerd zijn. Bij nieuwe klanten is dat wel het geval.

Vergoeding

Toch hoeft KPN de Telfortklanten niet te compenseren, omdat onvoldoende bewezen kan worden dat er een verband is tussen de schade en 'het niet op de juiste wijze voldoen aan de informatieverplichting'.

Stichting Belverlies.nl had namens 155 individuele eisers een oordeel over de kwestie gevraagd. Al sinds 2008 hanteert KPN bij bepaalde abonnementen afrekenen per minuut.

"KPN is met de uitkomst tevreden", aldus het bedrijf in een reactie. "KPN zal nader bestuderen of er reden is om in hoger beroep te gaan tegen het oordeel over de omzetting van de Telfortklanten."

Lees meer over:
Tip de redactie