Gepubliceerd: 
Laatste update: 
30 november 2012 11:28
30 november 2012 11:45

'Online boodschappen kan uitgroeien tot miljardenbranche'

AMSTERDAM - Online boodschappen doen kan de komende jaren jaren uitgroeien tot een miljardenbranche in Nederland.

Foto:  Getty Images

De omzet van de internetsupermarkten was in 2011 naar schatting 200 miljoen euro, maar in 2020 kan dit zijn uitgegroeid tot zo'n 5 miljard euro, verwacht de ING Bank.

Online boodschappen doen staat nog in de kinderschoenen. Ongeveer 1 procent van de totale supermarktomzet is hiervan afkomstig. In 2020 kan dit zijn opgelopen tot 15 tot 20 procent, volgens de onderzoekers van de ING.

Belangrijke reden voor de onstuimige groei is volgens ING dat veel Nederlanders inmiddels gewend zijn om spullen via internet te kopen. ''In de non-foodsector is dit al heel normaal'', aldus een van de onderzoekers.

Mogelijkheden

ING noemt hierbij het gemak om voor de dagelijkse boodschappen niet meer naar de winkel in te hoeven. Een tweede reden is dat de mogelijkheden om online boodschappen te doen steeds groter worden. ING ziet dat bedrijven stevig investeren in onder meer hun websites en afhaalpunten.

Ahold heeft met Albert.nl tot op heden de grootste onlinesupermarkt. De omzet is naar schatting ruim 150 miljoen.

Door: ANP
  • Deel:
  • window.___gcfg = {lang: 'nl'}; (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();

Eerdere berichten

Beste apps

Dompel jezelf onder in een razendsnelle zwart-wit wereld, dwing jezelf je smartphone vaker weg te leggen en deel foto's voor heel even met deze beste apps van de week.

Bekijk de apps
Banner NUjournaal Tech

Europese Commissie

Welke Eurocommissarissen nemen het stokje over van Neelie Kroes en bepalen de komende vijf jaar het internetbeleid van de EU?

Lees meer

Apple Watch

Met de Apple Watch doet de iPhone-maker mee op de smartwatchmarkt. Zorgt dat voor een revolutie? Onze eerste indruk.

Lees verder