'Online boodschappen kan uitgroeien tot miljardenbranche'

AMSTERDAM - Online boodschappen doen kan de komende jaren jaren uitgroeien tot een miljardenbranche in Nederland.

De omzet van de internetsupermarkten was in 2011 naar schatting 200 miljoen euro, maar in 2020 kan dit zijn uitgegroeid tot zo'n 5 miljard euro, verwacht de ING Bank.

Online boodschappen doen staat nog in de kinderschoenen. Ongeveer 1 procent van de totale supermarktomzet is hiervan afkomstig. In 2020 kan dit zijn opgelopen tot 15 tot 20 procent, volgens de onderzoekers van de ING.

Belangrijke reden voor de onstuimige groei is volgens ING dat veel Nederlanders inmiddels gewend zijn om spullen via internet te kopen. ''In de non-foodsector is dit al heel normaal'', aldus een van de onderzoekers.

Mogelijkheden

ING noemt hierbij het gemak om voor de dagelijkse boodschappen niet meer naar de winkel in te hoeven. Een tweede reden is dat de mogelijkheden om online boodschappen te doen steeds groter worden. ING ziet dat bedrijven stevig investeren in onder meer hun websites en afhaalpunten.

Ahold heeft met Albert.nl tot op heden de grootste onlinesupermarkt. De omzet is naar schatting ruim 150 miljoen.

Review: Samsung Galaxy S6 Edge

Review: Samsung Galaxy S6 Edge
Het nieuwe vlaggenschip van Samsung is een zeer indrukwekkend toestel met uitstekende prestaties.

Pebble vreest Apple Watch niet

Pebble vreest Apple Watch niet
Smartwatch Pebble Time haalde 20,3 miljoen dollar op via Kickstarter en is niet bang voor lancering Apple Watch.

Review: Moto E is budgettopper

Review: Moto E is budgettopper
De vernieuwde Moto E met 4g-ondersteuning staat op eenzame hoogte in zijn prijsklasse.