Microsoft valt Google opnieuw aan

AMSTERDAM - Microsoft heeft concurrent Google opnieuw aangevallen. Ditmaal gaat het om de prijsvergelijking Google Shopping.

In een blog schrijft het Bing-team van Microsoft dat Google er 'oneerlijke praktijken' op nahoudt wat betreft de volgorde waarop producten getoond worden.

"Kort gezegd komt het er op neer dat alle vergelijkingsresultaten betaalde reclames zijn", meent Microsoft.

Het bedrijf stelt gekscherend dat consumenten 'gescroogled' worden door de zoekgigant en heeft zelfs een aparte website voor 'slachtoffers' opgericht. Uiteraard heeft Microsoft naar eigen zeggen een beter alternatief met zoekmachine Bing.

Google Shopping

Google Shopping is een vergelijkingssite van het bedrijf. Sinds mei zit er een commercieel model achter de dienst waarbij winkelketens per klik of transactie moeten betalen om opgenomen te worden in Google Shopping.

Microsoft stelt dat hierdoor de objectiviteit verloren gaat en de verhouding niet goed voor consumenten is. Google vindt een commerciële relatie met aanbieders juist positief omdat bedrijven dan aangemoedigd worden de informatie, zoals prijzen, up to date te houden.

Ruzie

Het is niet de eerste keer dat Microsoft en Google met elkaar overhoop liggen. Eerder was er al onenigheid over machtsmisbruik, privacy en veiligheid van diverse diensten. Microsoft is in de VS bovendien een 'Bing it on'-campagne gestart om de zoekmachine van Google uit te dagen.

Decolleté

Decolleté
Google moet een boete betalen omdat de decolleté van een vrouw op Street View te zien was.

Peerby

Peerby
Weer succes voor een Nederlandse dienst: Het leenplatform Peerby haalt 1,7 miljoen euro op.

Review: Honor 6

Review: Honor 6
Het Chinese Huawei komt met een nieuw merk in Europa, Honor. Wij probeerden de Honor 6 alvast uit.