Microsoft valt Google opnieuw aan

AMSTERDAM - Microsoft heeft concurrent Google opnieuw aangevallen. Ditmaal gaat het om de prijsvergelijking Google Shopping.

In een blog schrijft het Bing-team van Microsoft dat Google er 'oneerlijke praktijken' op nahoudt wat betreft de volgorde waarop producten getoond worden.

"Kort gezegd komt het er op neer dat alle vergelijkingsresultaten betaalde reclames zijn", meent Microsoft.

Het bedrijf stelt gekscherend dat consumenten 'gescroogled' worden door de zoekgigant en heeft zelfs een aparte website voor 'slachtoffers' opgericht. Uiteraard heeft Microsoft naar eigen zeggen een beter alternatief met zoekmachine Bing.

Google Shopping

Google Shopping is een vergelijkingssite van het bedrijf. Sinds mei zit er een commercieel model achter de dienst waarbij winkelketens per klik of transactie moeten betalen om opgenomen te worden in Google Shopping.

Microsoft stelt dat hierdoor de objectiviteit verloren gaat en de verhouding niet goed voor consumenten is. Google vindt een commerciële relatie met aanbieders juist positief omdat bedrijven dan aangemoedigd worden de informatie, zoals prijzen, up to date te houden.

Ruzie

Het is niet de eerste keer dat Microsoft en Google met elkaar overhoop liggen. Eerder was er al onenigheid over machtsmisbruik, privacy en veiligheid van diverse diensten. Microsoft is in de VS bovendien een 'Bing it on'-campagne gestart om de zoekmachine van Google uit te dagen.

Eerste indruk: HTC Vive

Eerste indruk: HTC Vive
Met de nieuwe virtual reality-bril loop je door virtuele ruimtes.

Preview: Ronde smartwatches

Preview: Ronde smartwatches
Steeds meer smartwatches hebben een rond scherm. Zo ook nieuwe modellen van LG en Huawei. Hoe voelt dat aan?

Irisscanner

Irisscanner
 De Japanse fabrikant Fujitsu heeft een smartphone ontwikkeld die kan worden ontgrendeld met een irisscan.