'Webwinkels houden zich niet aan garantieregels'

AMSTERDAM - Webwinkels houden zich niet aan de garantieregels die gelden in Nederland. Sommige partijen sturen klanten direct door naar fabrikanten en rekenen de kosten door aan de klant zelf.

Dat meldt de Consumentenbond vrijdag na een inventarisatie.

"Webwinkels gaan verschillende om met wettelijke garantie. Sommige webwinkels verschuilen zich achter de fabrikant, anderen hebben ongunstige regelingen voor het retourneren", concludeert de Consumentenbond.

Bart Combée, directeur van de organisatie, noemt Bol.com als voorbeeld. De webwinkel adviseert klanten om defecte artikelen rechtstreek naar de fabrikant te sturen. De eigen reparatie-afdeling zou minder snel zijn.

Bol.com

"Eventuele kosten zijn volgens Bol.com voor rekening van de klant, maar dat is onjuist."
De webwinkel benadrukt in een reactie aan NU.nl dat klanten alleen direct naar een leverancier worden verwezen als zij denken dat een klant daarmee sneller geholpen wordt.

"In bijna alle gevallen neemt Bol.com alle kosten voor zijn rekening, inclusief de kosten voor het heen- en weer sturen van de goederen", aldus het bedrijf.

NU.nl toonde in augustus al aan dat ook bij fysieke winkels nog het één en ander misgaat rond de garantiewetgeving. Regelmatig moeten consumenten betalen voor reparaties terwijl de schade binnen de garantie valt.

Decolleté

Decolleté
Google moet een boete betalen omdat de decolleté van een vrouw op Street View te zien was.

Peerby

Peerby
Weer succes voor een Nederlandse dienst: Het leenplatform Peerby haalt 1,7 miljoen euro op.

Review: Honor 6

Review: Honor 6
Het Chinese Huawei komt met een nieuw merk in Europa, Honor. Wij probeerden de Honor 6 alvast uit.