Providers halen 41 procent van omzet uit non-voice

AMSTERDAM - KPN, T-Mobile en Vodafone halen inmiddels bijna 41 procent van hun inkomsten uit non-voice (data en sms). Een jaar geleden was dat nog 37 procent en in 2010 32 procent. De verschuiving drukt op de omzet.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Telecompaper.

Eerder lieten alle providers in hun kwartaalcijfers al weten dat de omzet in het derde kwartaal van 2012 gedaald is. Marktregulering, de zwakke economie en vooral de verschuiving van bellen en sms’en naar mobiel internet zijn daar oorzaken van.

Telecompaper heeft berekend dat de drie providers in het derde kwartaal 1,45 miljard euro hebben omgezet. Dat is 5,2 procent minder dan een jaar geleden en 2,1 procent minder dan een kwartaal eerder.

T-Mobile waarschuwde eerder deze maand al dat de afname in omzet een gevaar kan betekenen voor investering in mobiel internet.

Data

De omzet daalt deels omdat er minder verdiend wordt aan bellen en sms’en. Non-voice (data en sms) was in 2010 nog goed voor 32 procent van de omzet, in het derde kwartaal van 2011 steeg dat naar 37 procent en inmiddels is dat bijna 42 procent.

Bovendien zal data een steeds groter gedeelte van dit percentage opeisen. De providers verdienen relatief weinig aan mobiel internet om de investerings- en onderhoudskosten hoog zijn.

Bij KPN liep de omzet in het derde kwartaal met 7 procent het hards terug. T-Mobile zag de omzet dalen met 4 procent en Vodafone moest 3 procent inleveren.

Big Brother Awards

Big Brother Awards
Minister Ivo Opstelten (Justitie) heeft van burgerrechtenbeweging Bits of Freedom voor de vierde keer een Big Brother Award gekregen voor het schenden van de privacy.

Whatsapp voor desktop

Whatsapp voor desktop
Whatsapp blijkt aan een webversie van zijn berichtendienst te werken. Op termijn kunnen gebruikers vanuit hun browser whatsappen.

Populairste zoektermen

Populairste zoektermen
Waar zoeken we op internet naar? Google heeft bekendgemaakt waar Nederlanders in 2014 het meest naar zochten. We zetten de populairste en snelst stijgende zoekopdrachten voor je op een rijtje.