Facebook verhoogt schadevergoeding voor Sponsored Stories

AMSTERDAM - Facebook heeft een nieuwe schikking voorgesteld in een privacyzaak. Het sociale netwerk belooft meer geld beschikbaar te maken voor schadevergoedingen.

Facebook is door vijf Amerikanen aangeklaagd vanwege ‘Sponsored Stories’.

Het sociale netwerk toont in advertenties welke vrienden een bepaalde pagina al ‘liken’. Hiervoor wordt echter geen toestemming gevraagd en leden kunnen niet aangeven dat ze niet in de advertenties willen verschijnen.

De vijf getroffen leden hebben Facebook aangeklaagd namens alle Amerikaanse gebruikers die last hebben gehad van de ‘Sponsored Stories’.

Vorige maand stelde Facebook voor elke gebruiker 10 dollar te geven als schadevergoeding met een maximum van 10 miljoen dollar. De rechter wees dit voorstel af en het bedrijf komt nu met een nieuwe schikking.

20 miljoen

Het bedrag per gebruiker blijft gelijk, maar in totaal wil Facebook 20 miljoen dollar beschikbaar stellen. Geld dat overblijft zou dan naar een goed doel gaan.

Volgens Reuters staat de rechter welwillend tegenover het aanbod en zal hij snel een uitspraak doen. Amerikaanse gebruikers moeten uiteindelijk zelf aanspraak maken op de beloofde 10 dollars. Het gaat in totaal om ruim 100 miljoen potentieel getroffen leden.
 

 

Eerste indruk Galaxy S6

Eerste indruk Galaxy S6
 Samsung gooit het bij de Galaxy S6 over een andere boeg. Dit is onze eerste indruk van het toestel.

Beste apps

Beste apps
Schrijf zonder afleiding, plan je foto's, maak makkelijk live-streaming video en speel de nieuwste Flappy Bird-achtige game.

Uber

Uber
Het klemrijden van Uberpop-chauffeurs is volgens staatssecretaris Wilma Mansveld 'onacceptabel'.