Facebook verhoogt schadevergoeding voor Sponsored Stories

AMSTERDAM - Facebook heeft een nieuwe schikking voorgesteld in een privacyzaak. Het sociale netwerk belooft meer geld beschikbaar te maken voor schadevergoedingen.

Facebook is door vijf Amerikanen aangeklaagd vanwege ‘Sponsored Stories’.

Het sociale netwerk toont in advertenties welke vrienden een bepaalde pagina al ‘liken’. Hiervoor wordt echter geen toestemming gevraagd en leden kunnen niet aangeven dat ze niet in de advertenties willen verschijnen.

De vijf getroffen leden hebben Facebook aangeklaagd namens alle Amerikaanse gebruikers die last hebben gehad van de ‘Sponsored Stories’.

Vorige maand stelde Facebook voor elke gebruiker 10 dollar te geven als schadevergoeding met een maximum van 10 miljoen dollar. De rechter wees dit voorstel af en het bedrijf komt nu met een nieuwe schikking.

20 miljoen

Het bedrag per gebruiker blijft gelijk, maar in totaal wil Facebook 20 miljoen dollar beschikbaar stellen. Geld dat overblijft zou dan naar een goed doel gaan.

Volgens Reuters staat de rechter welwillend tegenover het aanbod en zal hij snel een uitspraak doen. Amerikaanse gebruikers moeten uiteindelijk zelf aanspraak maken op de beloofde 10 dollars. Het gaat in totaal om ruim 100 miljoen potentieel getroffen leden.
 

 

Microsoft Hololens

Microsoft Hololens
Microsoft toonde deze week een bril waarmee hologrammen te zien zijn. Wat kan je met de Hololens, wat zijn de eerste meningen en waarom heb je zo’n bril nodig?

Keytouch

Keytouch
Drie Nederlandse tieners hebben een app gemaakt waarmee een Mac via de vingerafdrukscanner op een iPhone kan worden ontgrendeld.

Gefrituurde superbatterij

Gefrituurde superbatterij
Onderzoekers beloven accu's met een veel hogere capaciteit die ook nog eens heel snel kunnen worden opgeladen dankzij het 'frituren' van het materiaal grafeen.