Facebook verhoogt schadevergoeding voor Sponsored Stories

AMSTERDAM - Facebook heeft een nieuwe schikking voorgesteld in een privacyzaak. Het sociale netwerk belooft meer geld beschikbaar te maken voor schadevergoedingen.

Facebook is door vijf Amerikanen aangeklaagd vanwege ‘Sponsored Stories’.

Het sociale netwerk toont in advertenties welke vrienden een bepaalde pagina al ‘liken’. Hiervoor wordt echter geen toestemming gevraagd en leden kunnen niet aangeven dat ze niet in de advertenties willen verschijnen.

De vijf getroffen leden hebben Facebook aangeklaagd namens alle Amerikaanse gebruikers die last hebben gehad van de ‘Sponsored Stories’.

Vorige maand stelde Facebook voor elke gebruiker 10 dollar te geven als schadevergoeding met een maximum van 10 miljoen dollar. De rechter wees dit voorstel af en het bedrijf komt nu met een nieuwe schikking.

20 miljoen

Het bedrag per gebruiker blijft gelijk, maar in totaal wil Facebook 20 miljoen dollar beschikbaar stellen. Geld dat overblijft zou dan naar een goed doel gaan.

Volgens Reuters staat de rechter welwillend tegenover het aanbod en zal hij snel een uitspraak doen. Amerikaanse gebruikers moeten uiteindelijk zelf aanspraak maken op de beloofde 10 dollars. Het gaat in totaal om ruim 100 miljoen potentieel getroffen leden.
 

 

Alphabet

Alphabet
Analyse: de opsplitsing van Google via moederbedrijf Alphabet geeft 'moonshots' de ruimte

Windows 10

Windows 10
Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen in de gratis update voor het besturingssysteem.

Vijf jaar iPad

Vijf jaar iPad
De iPad bestaat vijf jaar. Heeft hij zijn beste tijd inmiddels gehad?