Chinese webwinkels draaien overuren op Singles Day

AMSTERDAM – In China wordt zondag Singles Day gevierd. De feestdag is uitgegroeid tot de drukste dag van het jaar voor online winkels.

Singles Day werd in de jaren ’90 in het leven geroepen door Chinese studenten als een soort Valtentijnsdag, maar dan voor mensen zonder geliefde. Voor de dag elf november werd gekozen vanwege de vier ‘enen’ in de datum: 11-11.

De dag groeide in de loop van de tijd uit tot een massale winkeldag, waarbij singles allerlei cadeautjes voor elkaar kopen.

Hoeveel er precies online verkocht wordt is niet duidelijk. Maar online winkelbedrijf Alibaba laat aan persbureau AP weten dat ondernemers via dochtersite Tmall.com in de eerste dertien uur van de dag al voor omgerekend 1,6 miljard dollar aan spullen hadden verkocht.

Cyber Monday

Dat zou meer zijn dan de drukste online winkeldag in Amerika. Dat is Cyber Monday, de eerste maandag na Thanksgiving. Op die dag stunten veel webwinkels met de prijzen en beginnen mensen hun inkopen voor kerst te doen. Volgens onderzoeksbureau Comscore leverde deze dag online verkopers vorig jaar 1,25 miljard dollar op.

Cyber Monday dag is de online variant van Black Friday, drie dagen eerder. Dan is het vaak dringen in fysieke winkels in Amerika. 

In China maken 538 miljoen mensen gebruik van het internet. 193 miljoen Chinezen doen ook aankopen op het net, tegen 170 miljoen online shoppers in Amerika.

Lees meer over:

Review: LG G4

Review: LG G4
Het nieuwe vlaggenschip van LG is 100 tot 150 euro duurder dan zijn voorganger. Wat krijg je er voor terug en is dat het waard?

Review: The Witcher 3

Review: The Witcher 3
Game biedt zoveel uren aan spelpliezer dat je de kleine slordigheden voor lief neemt. The Witcher 3 is dan ook bijna perfect.

Review: Apple Watch

Review: Apple Watch
De smartwatch van Apple kent beperkte functionaliteiten en de prestaties kunnen beter maar is wel de minst slechte smartwatch.