Gepubliceerd: 
Laatste update: 
6 november 2012 12:06
6 november 2012 12:17

'Geduld nodig voor groei Google+'

AMSTERDAM - Google+ groeit gestaag, maar het kan nog lang duren voordat bezoekers van andere sociale netwerken worden weggesnoept.

Foto:  Getty Images

Dat zei Bradley Horowitz, het hoofd van Google+, dinsdag in Amsterdam. "Zelfs op de schaal van Google is er tijd en geduld nodig om een sociaal netwerk op te bouwen", aldus Horowitz.

Hij zei dat de meeste gebruikers momenteel de site bezoeken via andere diensten van Google, zoals Google Maps. Sinds kort worden lokale zoekresultaten, zoals restaurants en winkels, weergegeven als een Google+-pagina, waar mensen recensies achter kunnen laten.

Ook zijn Hangouts, de videoconferenties die via Google+ lopen, een groot succes. Bij de Amerikaanse verkiezingen zullen weer veel media gebruik maken van de dienst om vragen van kijkers te beantwoorden, aldus Horowitz.

Concurrentie

Maar zulke bezoeken zijn op dit moment nog geen concurrentie voor rivalen als Facebook en Twitter. Toch voorspelt Horowitz dat steeds meer mensen Google+ als hun voornaamste sociale netwerk zullen gebruiken.

"We willen steeds meer de plek zijn waar mensen de belangrijke momenten uit hun leven komen delen. Op die momenten moeten mensen kiezen in welk platform ze hun tijd willen investeren."

Advertenties

Bovendien is Google+ volgens Horowitz aantrekkelijk voor gebruikers, omdat er geen advertenties worden getoond in het sociale netwerk.

"Als ik wil communiceren met iemand anders, is dat het minst gepaste moment om advertenties te laten zien", zei Horowitz. Daarom draagt Google+ enkel bij aan de advertenties die nu al worden getoond op de zoekmachine van Google.

Zo kan een bedrijf in een advertentie laten zien hoeveel mensen hun pagina een '+1' hebben gegeven, en welke vrienden dat hebben gedaan. Ook kan bij het zoeken naar een bepaald product worden getoond dat een vriend een positieve recensie daarover heeft geschreven.

Gratis

Volgens Horowitz heeft dat een merkbaar effect op de hoeveelheid mensen die vervolgens op zo'n advertentie klikken.

Voor adverteerders is het bovendien gratis om zulke sociale gegevens te laten zien. Maar omdat er meer op advertenties wordt geklikt, levert Google+ op die manier toch meer geld op voor het moederbedrijf.

Horowitz sluit niet uit dat er ooit wel advertenties zullen worden getoond binnen Google+ zelf, maar zegt dat dit alleen zal gebeuren als er een manier wordt gevonden om die zeer relevant te maken.

Door: NU.nl/Jeroen Kraan
  • Deel:

Eerdere berichten

Eerder

Dure domeinnaam

De Chinese telefoonfabrikant Xiaomi heeft ‚Äč3,6 miljoen yuan (ruim 417.000 euro) uitgegeven aan haar nieuwe, simpelere domeinnaam Mi.com.

Lees meer
Banner NUjournaal Tech

Wifi-ballon

Googles wifi-ballon is in 22 dagen de wereld rondgereisd.

Bekijk de wifi-ballon

Privé-Vine's

Het is voortaan mogelijk om privé-video's te versturen naar andere Vine-gebruikers.

Lees verder