Coolblue wil webwinkels door heel Europa

ROTTERDAM - Webwinkelgigant Coolblue draait in 2012 naar verwachting meer dan 150 miljoen euro omzet in Nederland en België. Expansie naar andere Europese landen is slechts een kwestie van tijd. Dat blijkt uit een gesprek met medeoprichter en CEO Pieter Zwart.

Coolblue groeit constant sinds de oprichting dertien jaar geleden. “We groeien gemiddeld 30 procent per jaar”, vertelt Zwart aan NUzakelijk. “We staan nog aan het begin.”

De organisatie heeft momenteel 335 werknemers. “In de eerste helft van 2012 hebben we 95 nieuwe medewerkers aangenomen, maar we hebben nog iets meer dan honderd vacatures openstaan."

Webwinkels

Coolblue is de organisatie achter meer dan 200 webwinkels, waarvan Laptopshop.nl en PDAshop.nl het grootst zijn. Duizenden domeinnamen zijn geregistreerd in afwachting van hun mogelijke lancering. “We openen iedere week ongeveer twee webwinkels.”

Het bedrijf lanceert voor elke productgroep een aparte website. Dat model moet volgens Zwart ook kunnen werken in andere Europese landen. “We zijn elke dag een stapje dichterbij het moment dat het zal gaan gebeuren.” Uiteindelijk wil Zwart in alle Europese landen actief zijn.

Naamsbekendheid

Toch is Coolblue nog altijd een onbekende naam voor veel mensen. Zwart heeft er niet veel problemen mee. “Onze naamsbekendheid is niet groot, maar we zijn wel de grootste online retailer in consumentenelektronica.”

“Naamsbekendheid is voor mij geen doel an sich. Echter, als je naamsbekendheid toeneemt, ga je wel meer verkopen. Daarom zijn we anderhalf jaar geleden begonnen om Coolblue een gezicht te geven. Tot die tijd gebruikten we zelf de naam Coolblue ook nooit.”

Winkels

Dat Coolblue pas sinds een aantal jaar fysieke winkels heeft, is volgens Zwart een misverstand. “De eerste klant die ik op bezoek heb gehad was op mijn studentenkamer. Wanneer is het een winkel? Is dat het moment dat er een pinautomaat staat?”

Momenteel staan er winkels in Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Antwerpen en Wilrijk. Er komt tevens een nieuwe winkel in Gent. “We hebben net getekend. Ik weet eigenlijk niet of ik dat al mocht vertellen”, voegt Zwart er aan toe. Amsterdam en Utrecht staan nog op het wensenlijstje.

Over de komst van Amazon maakt Zwart zich niet druk. Net als Bol.com ziet hij het bedrijf niet als concurrent. “Het zijn warenhuizen; wij zijn productspecialisten.”

Lees het hele interview met Pieter Zwart op NUzakelijk.

Lees meer over:
Tip de redactie