Microsoft wil fileprobleem oplossen met technologie

AMSTERDAM - Microsoft vindt dat de politiek veel te weinig aandacht heeft voor het belang van technologie bij het oplossen van het fileprobleem. Het nieuwe werken zou de uitkomst zijn.

"De politiek blijft bij het oude denken. Het is asfalt of openbaar vervoer", vertelt John Reynders, directeur van Microsoft Nederland, tegenover NU.nl.

"De digitale snelweg heeft geen asfalt nodig. Technologische oplossingen moeten een groot gedeelte zijn van de discussies rond het fileprobleem. Nu doet het vooral mee in de periferie."

Reynders pleit er namens Microsoft voor dat technologische oplossingen die het nieuwe werken mogelijk maken meer vanuit de overheid gestimuleerd worden. Op die manier heeft Microsoft de CO2-uitstoot van werknemers met 30 procent weten te verlagen.

Reactie

In een reactie laat een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan NU.nl weten dat ze zich niet kan vinden in het commentaar van Microsoft. Ze wijst op investeringen die de afgelopen jaren al gedaan zijn.

Een officiële reactie vanuit het ministerie was bij publicatie van dit artikel nog niet binnen.

Nieuwe werken

Het nieuwe werken houdt in dat werknemers niet langer plaats- of tijdgebonden zijn. Zij kunnen overal en altijd werken. In de praktijk betekent dit dat een werknemer om 8.30 uur thuis kan beginnen, vervolgens om 10.00 uur naar een afspraak gaat en daar vervolgens nog twee uur blijft werken via speciale software om ’s middags nog even naar kantoor te gaan.

Op die manier wordt volgens Microsoft de spits gemeden en hoeven er minder kilometers gemaakt te worden.

Voor het nieuwe werken is de implementatie van software nodig. Zo moeten medewerkers via videochat kunnen vergaderen, bestanden kunnen delen met elkaar en tegelijkertijd samen aan het document kunnen werken en moeten gegevens in de cloud opgeslagen zijn zodat ze overal opvraagbaar zijn.

Duurzaam

"Uiteraard levert Microsoft deze software en hebben we een belang, maar de kansen gelden ook voor software van anderen. Het gaat om doelstellingen om CO2-uitstoot te verlagen en duurzamer te zijn. Onze oplossingen worden door de sector ondersteund", legt Reynders uit.

Onlangs maakte minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) bekend dat het aanleggen van meer wegen gewerkt heeft. De filedruk is de afgelopen maanden afgenomen terwijl het verkeer is toegenomen.

Volgens de topman van Microsoft Nederland kan het verkeer zelf ook verminderd worden en door piekmomenten tijdens de spits te ontwijken is extra asfalt niet nodig.

Minder kilometers

Het bedrijf erkent dat bijvoorbeeld leraren en artsen op bepaalde momenten op specifieke plekken moeten zijn, maar wijst op de aanwezigheid van 2,4 miljoen kenniswerkers in Nederland. Bij Microsoft is er tussen 2007 en 2011 door het nieuwe werken 1,5 miljoen kilometer minder gereden.

De Nederlandse overheid investeert niet genoeg in het nieuwe werken, vindt Reynders. Er wordt al jaren geld vrijgemaakt voor subsidies aan bedrijven die met innovatieve oplossingen komen, maar volgens Microsoft is dit niet genoeg.

Technologie

"Openbaar vervoer en meer asfalt moeten tot de periferie van de oplossing van het fileprobleem gaan behoren. Technologie kan de belangrijkste oplossing zijn. Ik nodig minister Schultz uit het zelf eens te proberen. Voer het nieuwe werken in op het ministerie en zie zelf hoe goed het werkt."

Reynders laat vanaf woensdag, de dag van de duurzaamheid, zelf tien dagen zijn auto helemaal staan en vraagt bewindslieden van het demissionaire kabinet hetzelfde te doen. Hij ziet de kabinetswisseling overigens als het ideale moment om aan de bel te trekken: "We doen dit niet voor niets nu. Er wordt nu gepraat over beleid en dus moet er hier aandacht voor zijn."

Tip de redactie