Spotify neemt verlies ondanks groei voor lief

AMSTERDAM - Spotify maakt zes jaar na oprichting van het bedrijf geen winst, maar had daar ook niet op gerekend. Spotify maakt zich dan ook geen zorgen.

Dat laat het bedrijf achter de streaming muziekdienst weten in een reactie aan Management Team.

Dit weekend werd bekend dat Spotify heel hard groeit wat betreft het aantal gebruikers, maar daardoor ook meer geld kwijt is aan royalty’s voor de beluisterde muziek. Er wordt dus nog steeds geen winst gemaakt.

"We hebben vertrouwen in ons verdienmodel", aldus het bedrijf in een reactie. "We maken nog geen winst, maar dat hadden we ook niet verwacht als snelgroeiende start-up die zich in een agressieve groeitfase bevindt en flink investeert in lanceringen op nieuwe markten."

Royalty's

Volgens de berichtgeving van dit weekend zou 98 procent van de omzet besteed worden aan royalty’s. Spotify spreekt dit tegen en stelt dat het percentage rond de 70 procent ligt. Hoe Spotify in de toekomst wel winst wil gaan maken, is niet duidelijk. Er wordt niets gezegd over een verhoging van de abonnementskosten.

Spotify is sinds 2010 beschikbaar in Nederland en sinds medio 2011 is de dienst ook gelanceerd in de Verenigde Staten. Vier miljoen mensen betalen voor het gebruik van Spotify terwijl 11 miljoen mensen de dienst gratis gebruiken en daardoor reclame tussen nummers door horen.

Lees meer over:

Facebook helpt na aardbeving Nepal

Facebook helpt na aardbeving Nepal
  Facebook heeft een functie gelanceerd waarmee mensen in het door de aardbeving getroffen Nepal kunnen aangeven of ze veilig.  

Review: Asus Zenwatch

Review: Asus Zenwatch
Smartwatch van Asus is mede door klassieker design mooiste Android Wear-horloge tot nu toe.

Review: LG G Flex 2

Review: LG G Flex 2
Tweede gebogen smartphone van LG valt ondanks verbeteringen en vernieuwingen toch tegen.