'Hyves blijft belangrijke doelgroep houden'

AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) ziet ondanks het financiële verlies en het teruglopende ledenaantal toch toekomst voor Hyves.

''Wij denken dat uiteindelijk een belangrijke doelgroep overblijft voor Hyves, die wij naast Facebook kunnen bedienen. Daar hebben we een eigen strategie voor'', zei TMG-topman Herman van Campenhout vrijdag in een toelichting op de halfjaarcijfers van TMG.

Het afgelopen half jaar leed Hyves verlies en liep het ledenaantal terug door toenemende concurrentie van onder meer Facebook.

Van Campenhout wilde niet zeggen om welke doelgroep het gaat. ''Er zijn hele specifieke segmenten waarin wij met sociale media nog steeds marktleider zijn en daar zullen wij ons ook blijven inzetten de komende jaren. Maar die ga ik niet noemen om zo onze concurrenten niet wijzer te maken dan ze al zijn.''

Ontslagen

TMG verwacht dat door een aantal ingrepen bij Hyves het resultaat in het tweede halfjaar zal verbeteren. Er gaan wel banen verloren bij Hyves door een omvangrijk kostenbesparingsprogramma bij TMG. Van Campenhout wilde geen concrete cijfers geven over het banenverlies bij Hyves.

TMG nam Hyves eind 2011 over en betaalde daar 53 miljoen euro voor. In mei liet een woordvoerder van het sociale netwerk al aan NU.nl weten tevreden te zijn met een tweede of derde plek in Nederland.

Facebook is inmiddels al veel groter dan Hyves wat betreft unieke bezoekers, maar ook Twitter komt erg dichtbij.

Lees meer over:
Tip de redactie