Facebook test willekeurige advertenties tussen updates

AMSTERDAM - Facebook gaat mogelijk toch willekeurige advertenties in het nieuwsoverzicht van gebruikers tonen. Momenteel worden alleen reclames van bedrijven waar een lid ‘fan’ van is getoond, een nieuwe test laat die eis echter varen.

Dat laat het sociale netwerk weten aan Adweek.

In een kleinschalige test onderzoekt Facebook de mogelijkheid bedrijven willekeurige reclames te laten tonen. Deze reclames verschijnen dan als 'Sponsored Story' tussen de updates van vrienden.

De afgelopen maanden werden de advertentiemogelijkheden al flink uitgebreid. Zo zijn er ook advertenties te vinden in de diverse applicaties en gaan er geruchten over reclame gebaseerd op app-gebruik.

Criterium

Een streng criterium was altijd dat de advertenties alleen afkomstig mochten zijn van bedrijven waar een gebruiker of een vriend van deze gebruiker 'fan' van is. In de nieuwe test mogen echter alle bedrijven reclame maken in het nieuwsoverzicht van alle gebruikers. Zowel op web als mobiel.

"Het is een kleine test en we zijn feedback aan het verzamelen om de advertentie-ervaring te verbeteren", aldus een woordvoerder van Facebook. "De advertenties zullen er uit zien als andere statusupdates in het nieuwsoverzicht, maar worden aangemerkt als gesponsord."

Wanneer en of de nieuwe advertenties breed uitgerold worden, is niet bekend.

Beursgang

Facebook is sinds de beursgang van het bedrijf in mei op zoek naar meer bronnen van inkomsten. Het aandeel staat momenteel op ruim 20 dollar. De koers opende op 38 dollar en noteerde op het hoogtepunt zo'n 45 dollar.

Lees meer over:
Tip de redactie