Microsoft valt Google aan in advertentie

AMSTERDAM - Microsoft gaat in de Verenigde Staten advertenties in dagbladen plaatsen waarmee het bedrijf de aanval opent op het nieuwe privacybeleid van concurrent Google.

Microsoft heeft de advertentie alvast online gezet in een blog.

Vorige week kondigde Google nieuwe privacy-instellingen aan waardoor bijvoorbeeld alle gegevens van ingelogde gebruikers automatisch gebruikt mogen worden bij alle diensten. Nu is het privacybeleid van al deze diensten nog losgekoppeld.

Volgens Microsoft wil Google het helemaal niet duidelijker en gemakkelijker maken voor gebruikers, maar is het de zoekgigant alleen te doen om het verkrijgen van zoveel mogelijk informatie om daar vervolgens geld aan te verdienen via adverteerders.

Niets mis

“Om duidelijk te zijn: er is niets mis met het verbeteren van advertenties. Dit moet echter altijd in het belang zijn van de gebruiker”, zo meldt Microsoft in de advertentie die moet verschijnen in onder meer USA Today, The Wall Street Journal en The New York Times.

Google laat weten dat gebruikers nog steeds controle hebben over hun instellingen. De zoekgigant verdedigt het nieuwe beleid in een blog.

Overstappen

Microsoft maakt gebruik van de ophef die ontstaan is door gebruikers die het niet eens zijn met het nieuwe beleid aan te raden over te stappen op producten van Microsoft. Bij bijvoorbeeld e-maildienst Hotmail benadrukt het bedrijf dat privémails niet gebruikt worden voor advertenties.

Verder suggereert Microsoft het gebruik van Bing, Office 365 en Internet Explorer.

Tip de redactie