Onderzoek naar misleiding online games

AMSTERDAM – De Consumentenautoriteit gaat onderzoek doen naar het misleiden van kinderen en jongeren door de makers van online spelletjes.

Dat meldt directeur Bernadette van Buchem in het AD.

De Consumentenautoriteit krijgt regelmatig meldingen binnen over jongeren die veel geld kwijt zijn aan zogenaamd gratis online spelletjes. “Zulke spelletjes kunnen jongeren tientallen euro’s per maand kosten”, aldus Van Buchem.

Het is vaak zo dat de games gratis te spelen zijn, maar voor digitale producten in het spel of extra diensten geld neergelegd moet worden.

“Wij willen in kaart brengen in hoeverre er sprake is van misleiding via online games en hoe vaak dit voorkomt”, legt de directeur uit. Ouders kunnen misstanden melden bij de website van Consuwijzer.

In oktober vorig jaar lieten de Consumentenbond en Stichting Mijn Kind Online na onderzoek al weten dat kinderen soms veel geld kwijt zijn zonder dat ze het weten. De organisaties kondigden aan in gesprek te gaan met minister Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie).

Garantie smartphones

De Consumentenautoriteit wil naast online spelletjes ook de naleving van garantieregels rond mobiele telefoons gaan onderzoeken en aanpakken. Volgens Van Buchem worden consumenten van het kastje naar de muur gestuurd en duren reparaties te lang.

Daarnaast maakte de autoriteit maandag bekend scherp toe te gaan zien op onbetrouwbare webwinkels. ''Steeds meer consumenten kiezen voor het gemak van online shoppen. Het aantal klachten over webshops die het bestelde product niet leveren of die het geld niet terugbetalen als men binnen de wettelijke termijn van de koop afziet, neemt navenant toe'', aldus de organisatie.

Lees meer over:
Tip de redactie